2013

Aktuell ställning i Rotax Max Challenge::

Thea: 22 i Rotax Max

Malte: 43 i Rotax Junior

2013

2013-12-02 - Sammanställning av resultat

Här är en lista på vart vi placerade oss under alla tävlingar och serier vi kört under året:

MKR 1, Rasbo:

Lukas 23/37 Malte 8/32 Linnea 4/23 Thea 2/23

MKR 2, Södertälje:

Lukas 21/38 Malte 24/34 Linnea 11/19 Thea 5/19

Klubbserie 1:

Lukas 2/8 Malte 1/3 Linnea 3/5 Thea 2/5

MKR 3, Västerås:

Lukas 22/37 Malte 14/34 Linnea 20/22 Thea 21/22

MKR 4, Rättvik:

Lukas 25/33 Malte 23/29 Linnea 13/17 Thea 15/17

Klubbserie 2:

Lukas 3/7 Malte 2/3 Linnea 2/4 Thea 1/4

MKR 5, Gotland:

Lukas 15/23 Malte 10/20 Linnea 4/13 Thea 1/13

SM, Kristianstad:

Thea: 7/10

MKR 6, Gävle:

Lukas 17/32 Malte 19/27 Linnea 4/20 Thea 13/20

Klubbserie 3:

Lukas 5/6 Malte 2/4 Linnea 4/4 Thea 3/4

Juniorfestivalen, Jönköping:

Malte 7/42

MKR 7, Linköping:

Lukas 26/40 Malte 17/36 Linnea 6/24 Thea 2/24

MKR 8, Järfälla:

Lukas 35/38 Malte 14/31 Linnea 8/21 Thea 3/21

Göteborgs Stora Pris:

Linnea 17/23 Thea 4/23

Chickenrace, Rasbo:

Lukas 15/17 Malte 16/16 Linnea 6/10 Thea 1/10

Klubbserie 4:

Lukas 5/7 Linnea 3/3 Thea 1/3 Micke 6/8 Pär 1/8

Klubbmästerskapet:

Lukas 5/7 Linnea 3/3 Thea 1/3 Micke5/8 Pär 1/8

Totalt MKR-serien:

Lukas 22/54 Malte 14/48 Linnea 6/34 Thea 4/34

Totalt Klubbserien:

Lukas 3/10 Malte 2/5 Linnea 2/7 Thea 1/7 Micke 7/10 Pär 4/10

Totalt DM, Uppland:

Lukas 2/6 Malte 5/5 Linnea 1/7 Thea 2/7

2013-11-30 – Prisfest 2013

Rasbo MK:s årliga prisfest arrangerades i år på restaurangen Goda Samvetet i Uppsala. Det bjöds som vanligt på landgång och fika. Priser delades ut för alla som placerat sig i DM, KM och klubbserien men även priser för de som tränat flitigast på Rörken i ungdomsklasserna, den mekaniker som varit på Rörken flest gånger och för de som tävlat flitigast under säsongen. Speciella priser som ”årets förare” (bäst resultat från tävlingar), ”årets uppmuntran” (någon/några som behöver extra uppmuntran för det som de gjort) och ”super-mecken” (en mekaniker som inte riktigt har fått allt att funka som det ska) delades också ut.

 

I DM kom Lukas 2:a, Malte 5:a, Linnea 1:a och Thea 2:a. Men det var bara topp tre som fick pris och vinnaren i varje klass fick även fria startavgifter till tävlingarna som hålls i Uppland 2014.

I KM kom Lukas 5:a, Linnea 3:a, Thea 1:a, Micke 5:a och Pär 1:a.

I klubbserien kom Lukas 3:a, Malte 2:a, Linnea delad 2:a och Thea 1:a.

 

Linnea fick även pris för att ha tränat flitigast i Yamaha vilket var chockerande då det inte var många gånger alls. Något som däremot inte var lika chockerande var att Thea fick priset ”årets uppmuntran” med motiveringen att hon ofta varit överlägsen och lyckats mycket bra i början av tävlingarna men att det inte alltid räckt hela vägen och att hon inte fått visa sin fulla potential.

 

Efter prisutdelningarna var det dags för lotteri där man fick köpa lotter och hoppas på att vinna en tidig julklapp (eller flera). Alltid lika uppskattat av alla deltagare varje år.

 

Prisfesten var avslutet på säsongen 2013 så nu fokuserar vi på att fixa och planera inför säsongen 2014. Vi hoppas att snön smälter snabbt i vår så vi kan komma igång och träna innan de första tävlingarna drar igång i april.

Malte, Lukas, Linnea och Thea efter prisutdelningen

2013-10-12 - Klubbserie 4 och KM

Söndagen den 6:e oktober var det dags för Rasbo MK:s fjärde klubbseriedeltävling och klubbmästerskapet. Wattholma Racing ställde dagen till ära upp med fem stycken förare då mekanikerna Micke och Pär var med och tävlade i ”gubbklassen” Production med en varsin Rotax Max. Malte fick stå över denna tävling då han fortfarande hade gipsad hand.

 

Upplägget för dagen såg ut som så att det först var två träningar, sen två heat med lottad startuppställning som ingick i klubbserien. Resultaten från heaten bestämmer därefter hur man får starta i finalen och slutresultatet i finalen är även resultatet i klubbmästerskapet.

 

Så de två träningarna kördes på halvblöt bana för alla klasser där de flesta ändå valde att köra på slicks (torrdäck), och till heaten hade banan torkat upp tillräckligt för att det skulle gå att köra på för fullt.

 

Lukas startade sitt första heat från ruta fyra och kom i mål på samma plats. I det andra heatet startade han tvåa och tappade några placeringar i starten så han kom i mål på en femte plats av totalt sju förare. Till finalen/KM fick Lukas starta på en femte plats och höll den platsen ända i mål.

 

I det första heatet i klassen Yamaha startade Linnea på en andra plats och kom i mål på samma plats, Thea startade etta och kom även hon i mål på samma plats. I det andra heatet startade Linnea på en andra plats igen och kom nu i mål på en tredje medan Thea startade på en tredje plats och kom i mål som etta igen. I finalen/KM startade Thea etta och höll den platsen ända in i mål medan Linnea startade trea och kom i mål på samma plats. Totalt var det endast tre förare i klassen.

 

I klassen Production startade Micke på en tredje plats och kom i mål som sexa, Pär startade som åtta och lyckades köra om alla ganska så snabbt och kom i mål som etta. I det andra heatet startade Micke tvåa och kom i mål som sexa och Pär startade sexa och kom i mål som tvåa. Till finalen/KM fick Micke starta sexa och han kom även i mål som sexa. Pär startade etta och behöll ledningen hela heatet från start till mål. Totalt var det åtta förare i klassen.

 

Det var som vanligt en trevlig tävlingsdag där många från Rasbo MK var med och för oss var det även den sista tävlingen för säsongen 2013. Men planeringen inför 2014 är redan igång!

Första bilden: Thea och Linnea

Andra bilden: Pär

Tredje bilden: Lukas

Fjärde bilden: Micke

2013-09-28 - Racerapport, Chickenrace

Endagstävlingen Chickenrace kördes på hemmabanan Rörken där klasserna Cadetti, Micro, Mini, Junior 60, Rotax Junior och Yamaha körde. Alltså innebar det att hela teamet körde på samma dag. Full fart hela dagen med andra ord.

 

Vi hade tur med vädret och såg inte en enda droppe regn på hela dagen och det var begagliga temperaturer – om man bortser från morgonen!

 

Tävlingen som egentligen skulle ha körts i början av året men som blev inställd på grund av att snön inte hade smält bort, lockade lite mindre deltagare än den brukar. Väldigt många av de som körde var ifrån Rasbo MK, inte minst sagt i den minsta uppvisningsklassen Cadetti där endast sju av nitton förare var från andra klubbar.

 

Tävlingen var även den tredje och sista tävlingen som ingick i Upplands DM där Rasbo MK och Enköpings MK ingår.

Tidig morgon i depån

Lukas

De två första träningarna gick ganska bra men den tredje träningen gick dåligt för då hade mitt kedjeskydd hamnat snett och låg på kedjan. Jag hade tider ungefär i mitten av gruppen under de två första träningarna och en tider lite längre bak i gruppen under den sista träningen.

 

I tidskörningen gick det ganska trögt och där fick jag en tolfte tid av totalt sjutton förare.

 

I första heatet skulle jag ha startat tolva men eftersom det var en debutant som hade en bättre tid än mig fick jag starta elva. För debutanter startar alltid sist i heaten. Körningen gick bra och jag kunde köra i mål på en åttonde plats.

 

I det andra heatet fick jag alltså starta åtta och jag kom även i mål på en åttonde plats.

 

I finalen fick jag starta åtta men redan i första kurvan efter starten blev jag inblandad i en startkrasch och blev stående. Det var väldigt tråkigt och jag slutade då på en femtonde plats av sjutton förare.

Lukas vilar mellan heaten

Malte

Träningarna gick inte så bra tidsmässigt, men det kan också ha berott på att jag låg i trafik alla träningarna. Till tidskörningen ändrade vi ingenting och jag fick en sjätte tid i tidskörningen.

 

Detta gjorde att jag fick starta från ruta sex i första heatet. I starten tappade jag några placeringar men kunde under heatets gång köra upp mig till min sjätte placering igen.

 

Detta ledde till att jag fick starta från ruta sex även i andra heatet. Jag höll min plats i starten och kunde under heatets gång köra upp mig till en femte plats.

 

Jag fick tyvärr bryta tävlingen innan finalen på grund av att jag bröt två fingrar, så jag körde inte finalen och kommer inte att köra KM:et den sjätte oktober som resten av teamet.

Maltes omplåstrade hand som senare på kvällen fick gipsas

Linnea

Träningarna gick väldigt dåligt då motorn inte alls fungerade, vi provade att byta motor men det blev inte så mycket bättre. Jag hade femte, sjätte och femte tid av tio förare.

I tidskörningen gick det inte heller bra då motorn fortfarande inte gick som den brukar och karten inte heller kändes helt okej. Jag fick en sjätte tid.

 

I det första heatet fick jag alltså starta sexa men kom inte mer än 1,5 varv innan jag blev påkörd och stående. Jag försökte springa igång den igen men den ville aldrig riktigt gå igång så jag fick stå vid sidan av banan resten utav heatet. Men det var två andra förare som inte hade fått igång sina kartar till starten så jag slutade på en åttonde plats istället för en sistaplats.

 

I det andra heatet skulle jag ha startat åtta men eftersom föraren som körde på mig blev diskad så fick jag istället starta sjua. Jag kom i mål som femma men motorn gick fortfarande inte bra utan den

misstände på rakan.

 

I finalen fick jag starta sexa och eftersom motorn fortfarande misstände även fast vi hade bytt tändsystem så förstod jag att jag inte hade stora chanser till att komma bra till i tävlingen. Istället fokuserade jag på att komma i mål som tvåa av de som kör för Rasbo för det skulle innebära att jag vann DM. Jag slutade totalt sexa i Chickenrace vilket jag inte alls är nöjd med men jag lyckades i alla fall vinna DM och det känns väldigt bra att göra det för andra året i rad!

Thea och Linnea i depån på morgonen

Thea

Första träningen körde jag inte på grund av att karten inte ville starta, andra träningen var jag snabbast och tredje träningen kom jag ett varv innan chassiet gick av på ett ställe…

 

Så mellan träningen och tidskörningen la vi all tid på att hinna svetsa ihop chassiet igen. Men vi lyckades och jag hade då även den snabbaste tiden på tidskörningen, jag var sju tiondelar snabbare än tvåan.

 

I första heatet så tog jag ledningen direkt i starten och jag vann första heatet med sex sekunder. I andra heatet så tog jag även där ledningen direkt i starten och kunde köra i mål som segrare med nio sekunder ner till tvåan.

 

Till finalen så ändrade vi ingenting eftersom det gick så bra och vi hoppades innerligt att inget oturligt skulle inträffa.

 

Starten gick och jag tog ledningen även nu, och jag kunde redan efter första varvet konstatera att luckan neråt blev större och större och jag kunde slappna av mer och mer. Jag körde tillslut i mål som segrare med hela elva sekunder ner till tvåan!

 

Riktigt rolig tävling för min del! Nu laddar vi om till säsongens sista tävling som går av stapeln den sjätte oktober!

Thea överst på pallen

2013-09-18 - Racerapport, Göteborgs Stora Pris

Göteborgs Stora Pris kördes på Göteborg Karting Ring där Thea och Linnea tävlade under lördagen. Lukas och Malte körde inte denna tävling.

 

Pär och Thea åkte ner redan på torsdagskvällen medan Linnea och Micke åkte ner morgonen därefter. Under fredagen var det träning mellan kl. 10-20 och varje klass hann med ungefär 7 pass i var.

 

Väl på lördagen började tävlingsdagen tidigare än tävlingarna som varit i mellansverige och det var endast en träning istället för tre stycken som vi är vana vid att det är. Sen är det som vanligt en tidskörning och två stycken heat. Något vi inte heller är vana vid är att det var en förfinal också innan självaste finalen. En tredje sak som vi inte heller är vana vid är att ungefär halva startfältet i Yamaha bestod av norrmän.

 

Det var många som körde så det blev en lång dag med ganska långa uppehåll mellan varje körtillfälle och vi hade fint och varmt väder hela dagen och slapp regn även fast det mulnade på under eftermiddagen.

 

Anläggningen var för övrigt fin och de hade en väldigt stor och ny cafeteria som inte liknade någon annan.

säsongen är över för det här året.

Göteborgs bana

Linnea

På fredagen hann vi köra tre träningspass på eftermiddagen och kvällen. Under passen var det framförallt körspåret och drevningen som var i fokus och under de första två passen gick det väldigt segt då det var ganska varmt i luften och mycket fäste i banan. Men till det tredje passet hade det blivit mycket svalare i luften då klockan började närma sig halv åtta på kvällen och då gick det mycket lättare att köra och det var inte alls lika segt som innan. Jag hade lätt att hänga på de andra som körde då också.

 

På lördagen var det en träning på morgonen där jag fick femtonde tid av totalt 23 förare. Jag hade fortfarande inte stenkoll på bromspunkterna och spårvalet i vissa kurvor så jag hoppades på att det skulle gå bättre senare på dagen.

 

Till tidskörningen fick jag också en femtonde tid och jag hade dåligt fäste och kände att karten gick segt. Så till första heatet fick jag starta på en femtonde plats och kom i mål på en sextonde, men karten kändes väldigt seg och det gick tungt ut ur kurvorna.

 

I det andra heatet fick jag starta på sextonde plats och kom i mål på en femtonde. Precis som i förra heatet gick det segt även fast vi hade ändrat några inställningar.

 

I förfinalen fick jag starta på en femtonde plats och nu kändes karten lite piggare men bara efter några varv tappade jag kedjan och var den enda som inte kunde köra i mål så jag slutade som 23:a.

 

Till finalen fick jag då starta 23:a eftersom jag kom på den platsen i förfinalen och jag kunde köra om några men farten fanns inte riktigt där nu heller och karten var seg ut ur kurvorna och ville inte accelerera i början på rakorna så jag fick nöja mig med att komma i mål på en sjuttonde plats.

 

Det var väldigt tråkigt att det inte gick bra någongång under dagen men det var ändå roligt att åka ner till Göteborg och köra på deras bana som var ganska annorlunda mot de banor jag kört på tidigare. Vi fick ju även åka hem med ”meriten” tappad kedja som vi inte har råkat ut för någon gång sen vi började med karting 2003.

 

Nu är det bara att ladda om inför Chickenrace på lördag!

Thea

Vi åkte ner till Göteborg redan på torsdagen för att hinna träna på fredagen eftersom att det bara var en träning på tävlingsdagen.

 

Fredagens träningar gick riktigt bra och det kändes att jag var en av de snabbaste förarna.

 

På lördagsmorgonen var det förarsammanträde redan kl 07:00, och första träningen var runt 08:30. Träningen gick bra och jag var tredje snabbast, vilket kändes riktigt bra inför tidskörningen.

 

Tidskörningen gick sämre än förväntat och jag hade bara femte tid, men att starta femma är ändå helt okej!

 

I första heatet märkte jag hur hård konkurrensen var eftersom jag att jag startade femma men kom in som sjua och jag var ändå en av de snabbaste förarna. Alla körde sjukt tufft! I andra heatet startade jag sjua och kom in som femma vilket var skönt, och jag var även nu en av de snabbaste!

 

I förfinalen fick jag starta från ruta sex och efter mycket omkörningar så kunde jag komma in på en sjätte plats och hade de snabbaste varvtiderna!

 

Till finalen så började vädret att bli väldigt osäkert men vi klarade oss undan regn!

Jag startade ju då sexa även i finalen och efter en misslyckad start låg jag åtta och såg hur täten fick större och större lucka.

Jag kunde efter några varv komma om de förare som kommit om mig i starten och jag kände att jag var snabb och att jag tog ikapp på täten så det var bara att kämpa på.

När det var tre varv kvar var jag ikapp och började köra om.

 

Jag kunde tillslut köra in på en fjärde plats vilket jag är riktigt nöjd med, med tanke på hur tuff konkurrens det var! Jag hade även de snabbaste varvtiderna i finalen, inte för att det hjälper men det är ju alltid roligt!

 

Nu taggar vi Chickenrace och Raymonds minne som går av stapeln nu på lördag!

Thea under prisutdelningen

2013-09-17 - Racerapport, MKR 8

MKR deltävling 8 kördes i Järfälla där vi befann oss redan på fredagen. På lördagen var det endast Lukas som skulle tävla medan de andra skulle tävla på söndagen. Även fast vi är inne i september så var solen framme och det var rena rama sommarvärmen under båda dagarna.

 

Lördagen blev en lång dag med många startgrupper och eftersom det var sista MKR-tävlingen var det även två prisutdelningar varav den andra blev av lite väl sent. Så vid halv åtta på kvällen ungefär kunde vi äntligen sätta oss ner och äta middag. Söndagen gick däremot snabbare då det var färre startgrupper och prisutdelningarna gick snabbt.

 

Nu när alla åtta deltävlingar i serien är avverkade kvarstår bara ett fåtal fristående tävlingar innan säsongen är över för det här året.

Förarna efter prisutdelningen

Lukas

Under träningarna låg jag ganska långt bak tidsmässigt och jag kände att karten inte ville gå som den skulle på rakorna. I början och på slutet gick den bra men i mitten gick den väldigt segt.

 

I Tidskörningen fick jag en sjuttonde tid i min grupp där det var nitton förare. Karten funkade fortfarande inte riktigt bra på rakorna.

 

I det första heatet fick jag starta på en sjuttonde plats av 25 förare, men redan vid starten blev jag stående i första kurvan efter en incident så jag kom sist i det heatet.

 

I det andra heatet fick jag starta i ruta arton och kom i mål som 23:a av 26 förare.

 

Mina resultat räckte till en tolfte ruta i B-finalen där jag kom i mål som tia. Men eftersom bara de första fem förarna i B-finalen går vidare till A-final så var jag en av dem som inte gjorde det. Så jag kom totalt 35/38 i tävlingen.

 

Vi hittade aldrig felet till varför karten inte gick som den skulle på rakan även fast vi provade att dreva om flera gånger och öppna upp förgasaren och kolla igenom den. Efter tävlingen var slut fick vi ett tips om att det kanske var drevhuset som var snett och när vi kollade såg vi att det stämde. Så nu ska vi byta det inför nästa tävling och hoppas på att det var det som var fel.

 

Totalt i MKR-serien kom jag 22:a och det är jag nöjd med eftersom det var mitt första år som jag tävlade i MKR-serien.

Malte

Dagen började som vanligt med tre träningar, och det kändes som att jag var med bra.

 

Till tidskörningen gjorde vi inga större ändringar och det räckte till en sjätte plats i min grupp.

 

Eftersom att alla ska möta alla så fick jag starta tolva i båda heaten. I första heatet så gjorde jag en riktigt snygg start och låg nia, men sen fastnade jag bakom en förare och fick nöja mig med en nionde plats. I andra heatet så gjorde jag även där en snygg start och kom precis som i första heatet in på en nionde plats.

 

I finalen så gjorde jag en bra start men blev under finalens gång tillknuffad av en annan förare och tappade några placeringar. Jag kom tillslut in på en fjortonde plats och det är jag riktigt nöjd med!

 

Totalt i serien kom jag på en fjortonde plats och eftersom att det är mitt första år i Formel mini så är jag nöjd!

 

Nu har jag bara Chickenrace och KM:et kvar, det ska bli roligt!

Linnea

Under träningarna låg jag ungefär i mitten tidsmässigt och vi provade lite olika inställningar och däcktryck för att se vilket som var bäst. Till tidskörningen satte vi på nya däck och det gick lite långsammare än vad det hade gjort på sista träningen så jag fick nionde snabbaste tid.

 

I första heatet startade jag nia och efter starten hade jag tappat en placering men jag kunde sen köra upp mig en placering igen och kom i mål som nia.

 

I det andra heatet startade jag också nia och var uppe på en sjunde plats ett tag men karten gick inte tillräckligt snabbt på rakan så jag blev omkörd av en förare och kom i mål som åtta.

 

Till finalen drevade vi om för att få bättre fart på raksträckorna och ändrade lufttrycket så att däcken skulle klara hela finalen eftersom denna var 10 varv mer än heaten. Jag startade nia och i starten kraschade flera förare precis bakom mig men jag hade tur och blev inte inblandad så jag kunde köra iväg med en stor lucka till de bakom mig. Men jag tappade snabbt till de som låg framför mig också för jag fick aldrig fäste i däcken, men sen när jag väl fick fäste efter några varv och kunde köra snabbare så var luckan för stor att jag aldrig kom ikapp de framför. Så större delen av heatet låg jag och körde helt själv vilket var ganska segt. Men jag kom i mål som åtta i alla fall.

 

Redan innan tävlingen hade jag räknat ut vilka förare jag behövde komma före i tävlingen för att hålla dem bakom mig i resultatlistan och jag lyckades komma före alla dem så jag slutade totalt på en sjätteplats i MKR-serien. Bästa placeringen i serien hittills så jag är väldigt nöjd med det.

Thea

Dagen började med träningar, som gick bra, över förväntan faktiskt, hade tider i toppen alla träningarna! Eftersom farten fanns så gjorde vi inget till tidskörningen, och det gjorde vi rätt i eftersom att jag vann tidskörningen.

 

Detta gjorde så att jag fick starta master i första heatet, men jag gjorde en dålig start och farten fanns inte riktigt där så jag kom in på en tredje plats. I andra heatet fick jag starta från ruta tre. Starten gick inte så bra och jag gled ner rätt långt i fältet men kunde under heatets gång jobba mig upp till en fjärde plats.

 

Detta räckte till en fjärde startruta i finalen, och yttern är ingen höjdare i Järfälla så jag hamnade lite efter i starten även nu. Men eftersom att jag var riktigt snabb så kunde jag efter några varv köra om de förarna som hamnat framför mig och börja köra ikapp täten som hade fått en rejäl lucka. När det var två varv kvar så var jag ikapp, men hade ingen möjlighet att köra om dom, så jag fick nöja mig med en tredje plats och snabbaste varvtiderna.

 

Jag blev totalt fyra i årets MKR-serie, vilket jag inte är helt nöjd med eftersom att jag har varit så snabb den här säsongen. Jag har bara haft väldigt mycket otur vilket är jättetråkigt.

 

Men nästa år blir det troligtvis Rotax Max för min del, vilket känns roligt!

2013-08-29 - Nytt på hemsidan

En liten uppdatering här på hemsidan är att det numera finns en flik som heter "filmer" under fliken "mediegalleri". Där kommer vi lägga upp filmer som vi gjort.

 

Första filmen finns nu upplagd både där och på våran youtube-kanal.

2013-08-26 - Racerapport, MKR 7

Den sjunde MKR-deltävlingen kördes i Linköping under helgen. Både lördagen och söndagen bjöd på soligt och varmt väder så vi slapp överraskande regnskurar som vi råkade ut för i Gävle. Men däremot blev dagarna lite längre än de brukar vara vid andra MKR-tävlingar.

För ovanlighetens skull hade de också flyttat Maltes tävlingsklass Mini till söndagen och Theas och Linneas klass Yamaha till lördagen. Lukas klass Micro körde som vanligt på lördagen.

Lukas

Under träningarna låg jag ungefär i mitten i min grupp tidsmässigt och på tidskörningen fick jag en fjortonde tid i min grupp.

 

Jag fick då starta på en sjuttonde plats i båda heaten. I det första heatet lyckades jag köra upp mig några placeringar och då kom jag på en fjortonde plats. I det andra heatet kom jag i mål på samma plats som jag startade på – sjuttonde.

 

Jag hade tur och var den sista som kvalificerade sig direkt till A-final och jag fick starta i ruta 25. Jag kom sen i mål på en 26:e plats.

 

Jag är inte så nöjd med mitt resultat och jag gillade inte banan så mycket för den var så guppig så nu ser jag fram emot MKR-finalen i Järfälla!

Lukas in action

Malte

Träningarna gick helt okej för min del, låg någonstans i mitten tidsmässigt.

 

Till tidskörningen bytte vi drev och hoppades på att få motorn att varva ur lite bättre. Det gav resultat och jag fick en tolfte tid i min grupp! Detta gjorde så att jag skulle få starta tolva i båda heaten.

 

I första heatet så startade jag tolva, körde ett stabilt heat och kom in på en tolfte plats igen.

 

I andra heatet så startade jag tolva, körde sedan upp mig till tia, tappade igen till elva men kunde till slut köra i mål som tia!

 

Detta räckte till en sextonde startruta i A-finalen!

 

Redan i starten i finalen så blev det problem, det var några förare bakom mig som krokade ihop och detta resulterade i att två förare voltade och två andra tvingades bryta. Det blev såklart rödflagg och heatet startades om så fort man sett till att de skadade förarna fått hjälp. Starten gick på nytt och jag körde en stabil final utan större händelser, och kom i mål som nummer sjutton!

 

Nu laddar vi om inför MKR-finalen i Järfälla!

Malte in action

Linnea

Under träningarna fick vi aldrig till något dugligt fäste och farten fanns inte heller där så tidsmässigt låg jag långt ifrån där jag brukar ligga. Vi provade olika lufttruck och olika däck men det blev aldrig riktigt någon stor skillnad vad vi än ändrade.

 

Tidskörningen gick inte mycket bättre den heller och där hade jag en trettonde tid av totalt 24 förare.

 

Så i första heatet fick jag starta på en trettonde plats och jag fick till en riktigt bra start så jag kom ut som åtta efter starten och höll den platsen ända in i mål. Alltså fick jag starta åtta även i det andra heatet, där jag också kom i mål på en åttonde plats.

 

Till finalen gjorde det att jag fick starta femma och jag fick en bra start även denna gång och låg fyra efter starten. De förarna som låg precis framför mig försökte fightas om andraplatsen så jag kunde lätt hänga på och kände att jag var snabbare än dem och väntade på att få ett tillfälle till att köra om, men sen när jag kom upp på första raksträckan märkte jag att jag inte riktigt hängde med där. Så på raksträckorna tappade jag fart jämfört med de andra och sen kom jag ikapp i kurvorna igen. Några körde om mig och jag lyckades bara köra om en annan förare så jag slutade till slut på en sjätte plats.

 

En bra placering med tanke på hur dåligt det gick i början av dagen men det kändes ändå lite surt när det säkert hade gått mycket bättre om karten gick lika bra på rakorna som för de andra förarna. Så nu ska förgasaren få en noggrann genomgång för att utesluta att det är den som är den svaga länken.

Linnea in action

Thea

Första träningen körde jag ungefär halva passet bara för att tändhatten hoppade av så då fick jag ingen direkt vidare tid. Men i de andra två träningspassen så landade jag runt en sjunde plats.

 

Till tidskörningen så kände vi att farten inte riktigt fanns där men att vi fick se hur långt det skulle räcka, och räckte gjorde det, jag var snabbast på tidskörningen med två tiondelar ner till tvåan, vilket kändes riktigt skönt!

 

I första heatet fick jag då starta master, och det blev ett lugnt heat utan mycket händelser för min del, jag kunde alltså köra i mål som segrare.

 

I andra heatet fick jag också starta som master och redan i starten så blev jag avtryckt av en annan förare, men jag kunde få igång karten igen och lyckades ta några placeringar.

 

Detta räckte till en nionde startruta i finalen, och om man startar nia så är man absolut fortfarande med och slåss om pallplatserna!

Starten i finalen gick och den gick mycket smidigt och jag kom iväg som femte förare, jag kunde sedan rätt snabbt köra upp mig till en andra plats. När det endast var sex varv kvar så halkade jag ner på en tredje plats och nästan till en fjärde plats, men lyckades åtminstone hålla kvar tredjeplatsen, när det endast var två varv kvar så körde jag upp mig till tvåa igen och höll det hela vägen in i mål!

 

Känns riktigt skönt att det gick bra nu när det gått jättedåligt två tävlingar i rad, så nu är jag riktigt taggad till MKR-finalen i Järfälla om två veckor!

Thea in action

2013-08-20 - Juniorfestivalen

Juniorfestivalen som även kallas lilla SM kördes på Axmo Ring i Jönköping där Malte var den enda från Wattholma Racing som körde.

Axmo Ring

Fredag:

Idag stod träning på dagens schema. 14–19 var det fri träning för de som ville. Nästan alla som skulle tävla under helgen var där och tränade!

Malte in action

Lördag:

Dagen började med två obligatoriska träningar. Dessa gick bra och vi märkte att Malte hade farten.

Sen var det dags för tidskörning och den kördes på regn, men det verkade Malte tycka om för han satte en fjärde tid i sin grupp, och totalt blev det en fjortonde tid.

 

I första heatet fick han då starta från ruta åtta, och efter en kanonstart och stabil körning så kom han in på en sjunde plats.

 

I andra heatet startade han från ruta sju och gjorde även där en kanonstart, men efter lite strul och omkörningar så kom han in som nummer tio.

 

I sista heatet startade han också från ruta sju, gjorde en grym start och körde ett stabilt heat och kom in på en sjätte plats.

 

Detta räckte till en femtonde startruta i morgondagens förfinal!

M.Pettersson

Söndag:

Dagen började med en warm-up och transpondern glömde att sättas på så vi fick inga tider.

 

Senare på dagen, närmare bestämt 10:30 var det dags för förfinalen.

Starten gick och Malte gjorde ännu en kanonstart, men hamnade bakom en förare som var långsammare men som han inte kom om. Han låg på en fjortonde plats hela förfinalen ända till sista varvet då det var en annan förare som tvingades bryta och Malte kom då in på en trettonde plats!

 

I Finalen fick han då alltså starta från ruta tretton. Det som var klurigt med den här finalen var däcken. Det var blött på banan med strax innan Malte skulle ut så började banan att torka upp alldeles för fort, men det fanns ingen tid till att byta däck så alla gick ut på regndäck.

 

Starten gick och Malte gjorde ytterligare en kanonstart, han var med bra, och vi märkte snabbt att farten verkligen fanns där!

 

Efter ungefär halva finalen så var banan i princip torr, och om man kör med regndäck på en torr banan så blir det väldigt halt. Men Malte klarade av underlaget utan problem och körde snyggt upp sig till en sjunde plats!

 

Nu laddar vi batterierna till Linköping som blir nästa tävling!

2013-08-13 – Klubbserie 3

Lagom till att overallerna hade hunnit torka efter helgens tävling var det dags för tävling igen, denna gång Rasbos tredje klubbseriedeltävling. Precis som i söndags så började tävlingen när det var fint väder men sen övergick det till ösregn. Så även idag fick vi åka hem med blöta grejer.

 

Träningarna var det enda som gick på torrt underlag och dem fungerade bra för alla utom för Linnea vars motor skar.

 

För Lukas del gick även det första heatet på torrt underlag och där startade han trea och kom i mål på samma plats. Till det andra heatet var det regndäck som gällde och Lukas startade trea även denna gång men fick avbryta heatet då han hamnade utanför banan och därmed slutade han på en sjätte plats. Totalt för dagen slutade Lukas på en femte plats av sex förare i klassen Micro.

 

När Maltes första heat hade dragit igång började det regna och han startade etta men råkade snurra av när det blev för halt och kom därför fyra i heatet. I det andra heatet startade han trea och nu hade han karten inställd för vått underlag vilket gjorde att det var lättare att köra så han kunde köra i mål på en andraplats. Totalt för dagen blev han tvåa av fyra förare i klassen Mini.

 

Thea och Linnea fick köra båda sina heat på vått underlag och i det första heatet startade Linnea etta och Thea trea. Linnea snurrade runt i en kurva och Thea som låg precis bakom snurrade runt hon med men lyckades putta igång sig själv igen och kunde köra i mål på en tredjeplats. Linnea fick nöja sig med en fjärdeplats. I det andra heatet startade Thea tvåa och Linnea fyra, Thea kom i mål som trea och Linnea som hade problem med bromsarna kom i mål som fyra. Totalt blev Thea trea och Linnea fyra av fyra förare i klassen Yamaha.

 

Ingen toppentävling direkt men nu är det bara att ladda om inför nästa tävling. För Malte är det Juniorfestivalen i Jönköping nu i helgen den 17-18 Augusti. För de övriga förarna är det MKR 7 i Linköping helgen därefter.

Det såg häftigt ut för åskådarna när det var blött på banan. Förarna såg mest ingenting

2013-08-12 – Racerapport, MKR 6

MKR deltävling 6 kördes i Rörberg utanför Gävle. På plats var hela teamet och även Theas och Maltes farmor. Precis som under de flesta tävlingarna körde Lukas och Malte på lördagen då det var kanonväder med sol i princip hela dagen. På söndagen körde Linnea och Thea och då var det aningen kallare och inte lika mycket sol. Det kom även en rejäl regnskur under finalen.

 

Tävlingsdagarna flöt på bra och de låg före i tidsschemat större delen av dagarna så vi kunde komma hem relativt tidigt på söndagen.

 

Lukas

Eftersom vi åkte till Gävle och tränade tisdagen innan tävlingen så kunde jag redan banan när det var dags för mig att tävla. De två första träningarna gick ganska bra men den tredje träningen gick bäst för då hade jag sjätte tid i min grupp.

 

I tidskörningen fick jag en sjunde tid i min grupp och en tolfte tid totalt av 32 förare.

 

I första heatet fick jag starta sjua och där kom jag i mål som nia. I det andra heatet fick jag starta åtta kom jag i mål som åtta också.

 

I finalen fick jag starta tolva och där låg jag ungefär tolva i ganska många varv men sen var det några som körde om mig så då kom jag på en sjuttonde plats till slut.

Lukas in action

Malte

Dagen började med att jag hoppade över första träningspasset på grund av att jag var sjuk och kände mig hängig. Men sedan i de andra passen så gick det riktigt bra.

 

I tidskörningen lyckades jag få åttonde tid i min grupp, men eftersom att det var två grupper så blev det en femtonde tid totalt.

 

Jag startade då från ruta femton i första heatet, och kom i mål som nummer sexton.

 

I andra heatet fick jag då starta från ruta sexton, och kom även i mål som nummer sexton.

 

I finalen så blev det lite mycket omkörningar och lite för mycket trafik så jag tappade bak ganska många placeringar, och kunde sedan inte köra upp mig, så jag slutade på en nittonde plats.

 

Nya tag till klubbserietävlingen på tisdag!

Malte in action

Linnea

När vi var och tränade på banan tidigare i veckan så hade jag inte fäste någon gång under alla pass jag körde och varvtiderna var väldigt dåliga, så mina förväntningar var inte allt för höga inför hur fästet skulle vara under tävlingen. De första två träningarna hade jag som förväntat dåligt fäste men var ungefär i mitten av alla förare tidsmässigt. Men till den tredje träningen satte vi på nya däck och då gick blev fästet lite bättre och jag hade en tredje tid.

 

Till tidskörningen ändrade vi endast lufttrycket och det visade sig att det inte var tillräckligt då fästet blev mycket sämre igen och totalt fick jag en sjunde tid.

 

I första heatet fick jag alltså starta sjua och var iväg som sjua efter starten också men blev sedan omkörd av en förare och slutade på en åttonde plats. Så i det andra heatet fick jag starta i ruta åtta. Jag låg en bit bak efter starten men körde sedan upp mig till en åttonde plats igen.

 

I finalen fick jag starta som nia och fick en väldigt dålig start så eftr de första kurvorna var jag nere på en fjortondeplats ungefär. Men då började det att regna lite smått och allt eftersom tiden gick så började det regna mer och mer och då tänkte jag att det var smartast att köra försiktigt och vara säker på att hålla sig kvar på banan. Det visade sig vara en bra strategi då det bara var ungefär halva startfältet som kom i mål. Så jag tjänade en hel del placeringar på att några förare framför snurrade av men jag lyckades även köra om några så jag kom till slut i mål som fyra, vilket är ett resultat jag är mer än nöjd med eftersom jag aldrig hade lyckats komma så långt fram om inte regnet hade kommit.

Linnea in action

Thea

Dagen började med noll fäste, så all energi gick åt till att hitta fästet, vilket vi också gjorde till tidskörningen då jag kom in och hade satt en andra tid. Han som var snabbast körde på 40,191 och jag körde på 40,198 så marginalerna var inte så stora.

 

Det gjorde så att jag fick starta från ruta två i första heatet, jag var trea ut ur starten och kunde efter några varv köra upp mig till andraplatsen, och några varv efter det även upp på förstaplatsen. Karten gick riktigt bra och jag vann med stor marginal!

 

Detta gjorde så att jag fick starta från ruta ett i andra heatet, jag tog ledningen direkt i starten och körde över mållinjen 3,5 sekunder innan tvåan och var två tiondelar snabbare!

Detta kändes riktigt bra, och jag visste att jag skulle kunna göra samma sak även i finalen.

 

Finalen började och allt gick som planerat, jag drog iväg och fick en ganska stor lucka bakåt, vilket kändes skönt för då kan jag köra i min egen takt.

 

Efter ungefär halva racet så kom den värsta regnskur jag någonsin varit med om. Jag klarade att hålla luckan bakåt ganska länge men eftersom att regn inte är min starkaste sida så kom två förare ikapp och förbi. Då var det en enorm lucka bakåt och endast fyra varv kvar och trea är inte alltför dåligt så jag körde på.

 

När det var tre varv kvar la min motor av pågrund av för mycket vatten i luftburken och jag fick lov att bryta.

 

Det kändes jättesurt, hade det hållit sig torrt på banan så hade segern varit min!

 

Men nya tag till klubbserietävlingen som är på tisdag!

Thea in action

2013-08-12 - SM/RM

Torsdag:

Jag körde mina första träningspass på torsdagen. De andra förarna i min klass hade tränat hela onsdagen också, så första passet var jag långsammast.

 

Banan var väldigt annorlunda mot de banor jag tidigare kört på, så det tog ett tag att lära sig det optimala spåret.

 

Men det gick bättre och bättre och i slutet av dagen låg jag på en tredje tid!

Åsum Ring

Fredag:

Idag står två träningar och tidskörning på schemat. Träningarna gick helt okej, låg någonstans i mitten, så det kändes ändå helt okej inför tidskörningen.

 

Tidskörningen kördes och jag kom in på en sjätte tid, men eftersom att tre stycken förare blev diskade ur det heatet så kom jag trea, vilket kändes som en bra plats att starta från i heaten!

 

På kvällen var det bankett och det serverades potatisgratäng och rostbiff. Vi satt där länge och pratade med andra förare och mekaniker, det var riktigt trevligt!

Uppställd på startgridden

Lördag:

Idag kördes en warm-up och två heat.

 

Warm-upen gick fint, men eftersom man under den kör på egna däck så är det svårt att säga hur man egentligen ligger till.

 

Men till första heatet fick jag starta från ruta tre, heatet gick väldigt bra, var nere på en fjärde plats men körde upp mig till tredje igen och kom in som nummer tre!

 

I andra heatet fick jag också starta från ruta tre. Det gick inte riktigt lika bra, jag gjorde några körmissar och gled bakåt i fältet och kunde tyvärr inte kämpa mig upp igen, så jag slutade på en femte plats.

Förarpresentation

Söndag:

Finaldagen.

 

Idag kördes en warmp-up, en förfinal och en final. Det var även förarpresentation!

 

Warm-upen gick bra men som sagt så visar det inte så jättemycket.

 

Vart man startar i förfinalen beror på resultatet från heaten, och i mitt fall räckte det till en fjärde startruta. Starten gick bra, jag var med bra, kunde ganska snabbt köra upp mig till en andra plats, låg tvåa i några varv. När det var ett varv kvar så började motorn smälla och det hände absolut ingenting när jag gasade. Jag lyckades dock komma runt ett varv till och in i depån.

 

Det kändes riktigt surt, att starta tvåa i finalen hade ju inte vart helt fel. Men eftersom att farten fanns och att jag nu ändå skulle få starta nia så kändes det ändå okej.

 

Vårt mål var att försöka hitta felet till finalen, men eftersom det inte fanns någon möjlighet att prova om det funkade eller inte så kändes det rätt nervöst när det äntligen var dags för final.

 

Starten gick och redan då hade jag kört upp mig några placeringar. Det kändes bra, och jag närmade mig sakta men säkert en pallplats.

Efter tolv varv händer samma sak igen, motorn började smälla, och det hände inget när jag gasade, så det var bara till att åka in i depån och bryta ihop och komma igen. Det kändes riktigt surt, eftersom att farten fanns och jag låg så bra till.

 

Eftersom att det var en förare som tvingats bryta innan mig så kom jag ”i mål” som nia, men efter att två stycken blivit diskade så slutade jag på en sjunde plats.

2013-07-28 - Inför SM i karting

Nu rullar snart halva teamet ner mot Kristianstad och SM, men endast Thea ska köra. Ni kommer att kunna följa tävlingen dels via Facebook och dels genom Amigoo.

Live-tv från tävlingen: SBF-Play

 

Schemat inför SM ser ut såhär:

Torsdag: Fredag: Lördag: Söndag:

Träning 1 – 10.20 Träning 4 – 10.20 Warmup – 09.00 Warmup – 08.14

Träning 2 – 13.20 Träning 5 – 13.20 Heat 1 – 12.00 Förfinal – 10.30

Träning 3 – 16.50 Tidskörning – 16.30 Heat 2 – 15.00 Final – 14.00

Nu är även Theas kart dekaltrimmad med WR-dekaler. Under SM-veckan har hon nummer 9

2013-07-24 - Racerapport, MKR 5

MKR 5 skulle ha gått i Mora men eftersom de ställde in arrangerades tävlingen istället på Gotland av MK Gutarna på deras kartingbana Gute Karting Ring. Eftersom ingen av förarna hade kört på banan tidigare bestämde vi oss för att åka ner lite tidigare för att hinna träna på torsdagskvällen. Så tidigt på torsdag morgon rullade vi iväg mot Nynäshamn där färjan gick ifrån.

 

Väl framme på Gotland sken solen som förväntat och vi packade upp och gjorde oss hemmastadda i stugbyn och på campingen innan vi begedde oss mot banan där det blåste ganska så rejält. Efter några träningspass kunde förarna konstatera att det var en rolig bana och att vi kände att vi hade fått lite koll på inställningar och drevning inför helgens tävling. På kvällen bakades det pizza till middag.

 

Fredagen spenderades inne i Visby innerstad där vi gick runt i några timmar och kollade i både affärer, ruiner och marknadsstånd. Vi besökte även några affärer utanför ringmuren. Efter att vi var klara i Visby åkte vi till banan för att fixa ordning inför att Lukas skulle tävla på lördagen.

 

Under lördagen var det varierande väder med till mestadels sol men även några regnskurar som gjorde att förare och mekaniker fick fatta snabba beslut om det skulle vara regndäck eller slicks till finalen. Men dagen flöt på bra och vi kunde komma hem i bra tid för att hinna ladda om inför söndagen.

 

På söndagen tävlade Thea, Linnea och Malte. Efter att det hade kommit en rejäl regnskur under natten så var banan blöt på morgonen och första träningspasset valde de flesta att köra på regndäck. Resten av dagen bjöd på torrt vägunderlag och till mestadels sol. Även söndagen flöt på bra.

 

Under söndagen började även Almedalsveckan så på måndagen var vi i hamnen och kollade runt bland alla tält och hamnade sen på ”Sveriges största glassbar” där det bjöds på fler smaker glass än man tror är möjligt. På kvällen åkte familjen Hamrin/Palm hem medan familjen Pettersson stannade kvar två dagar till för lite extra semester.

Hela teamet (plus Linneas och Lukas syster) på plats i Visby

Lukas

De första två träningarna gick inte alls bra för karten kändes seg och varvade dåligt på rakan. Men till den tredje träningen gick det bättre och då låg jag ungefär i mitten tidsmässigt. På tidskörningen gick det ungefär lika bra som på den sista träningen och där fick jag trettonde tid av 23 st.

 

I det första heatet startade jag på trettonde startrutan och det gick bra så jag kom i mål som tolva. Till det andra heatet fick jag därför starta tolva och i starten blev det en krasch där jag hamnade mitt i och då kröktes mitt chassie så att jag inte kunde styra och så fick jag ont i armen så jag åkte in i depån och bröt racet. Jag kom 22:a och sjuksyster kollade på min arm och lindade om den samtidigt som pappa försökte kröka tillbaka chassiet så det skulle gå att köra med i finalen.

 

I finalen startade jag på nittonde plats och det hade börjat regna precis innan men vi valde att ha på torrdäck ändå även fast det var några som valde regndäck. Det visade sig att det fungerade bättre med regndäck men jag körde bra så att jag inte skulle snurra av eftersom det var så halt. Det gick jättebra och jag slutade på en femtonde plats, vilket är min bästa plats i en MKR-tävling.

Lukas in action

Malte

På träningarna gick det sådär, första träningen var det blött och då var jag riktigt snabb, men sedan började det torka upp och mina tider blev sämre och sämre.

 

Till tidskörningen hade jag fått till körningen ganska bra och jag fick en fjortonde tid. Vilket också blev min startruta till heat 1.

 

I första heatet så blev det lite strul i starten men jag klarade mig undan rätt bra och kom i mål på en trettonde plats.

 

I andra heatet så startade jag från ruta tretton och kom i mål som tia efter många omkörningar och mycket strul.

 

Till finalen så ändrade vi ingenting på karten för att vi kände att farten fanns där, nu var det bara att försöka köra om så många som möjligt. Jag hängde med riktigt bra och kom i mål som tia, vilket är mitt bästa resultat hittills!

 

Nu är det nya tag inför Gävle som är nästa MKR!

Malte in action

Linnea

Till den första träningen låg allt fokus på om vi skulle ha regndäck eller torrdäck så vi glömde bort att vi hade smalnat karten så mycket det gick i bak. Så den första träningen gick riktigt dåligt eftersom inställningarna var helt fel. Den andra träningen gick inte mycket bättre den heller men till den tredje träningen satte vi på nya däck och då blev det enorm skillnad på fästet och det gick även mycket snabbare och jag hade tredje tid av tretton förare.

 

I tidskörningen hade vi för mycket luft för jag hade jättebra fäste i början men efter halva passet blev däcken överhettade och det var i slutet av passet som alla andra satte sina bästa tider. Men jag fick till en sjätte bästa tid i alla fall. Så till det första heatet fick jag starta sexa men jag kom ut sist ur första kurvan för det var väldigt trångt efter starten och jag och några andra hamnade halvvägs utanför banan. Men jag körde upp mig några placeringar och kom tia.

 

I det andra heatet fick jag alltså starta tia och även nu tappade jag några placeringar i starten men karten gick bra och jag körde upp mig till en sjätte plats. Jag hade även snabbast tid så det var ett bevis på att allt funkade bra.

 

I finalen fick jag starta sexa och jag tappade till nionde plats eller något sånt i starten men jag körde upp mig några placeringar igen. Men efter att nio av de arton varven hade passerat kände jag att däcken började bli överhettade och då trodde jag att jag skulle halka längre och längre ner i ledet. Men istället körde jag om några till och slutade totalt på en fjärde plats. Väldigt skönt att få till ett bra resultat nu efter två misslyckade MKR-tävlingar.

Linnea in action i de nya WR-dekalerna

Thea

Dagen började med blöt bana, men vi satte på torrdäck ändå för det var lite halvblött. Resten av träningspassen var på torr bana och jag låg någonstans i mitten tidsmässigt.

 

Till tidskörningen blev det nya däck och det var ett smart drag då jag lyckades få femteplatsen.

 

I första heatet fick jag starta från ruta fem och lyckades riktigt bra i starten och kunde köra i mål som andra förare.

 

I andra heatet startade jag då från ruta två och i starten fick jag lägga mig på fjärde plats men kunde under heatet köra upp mig till trea.

 

Till finalen fick jag starta trea. Starten gick väldigt bra och jag låg trea efter starten också. Men sedan kände jag att jag var snabbare än förarna framför mig och körde först upp mig till tvåa och sedan till etta. När jag hade kommit upp på förstaplatsen så var det tio varv kvar, och på tio varv kan det mesta hända. Men när varven minskade och inga omkörningsförsök bakom kom, så slappnade jag av mer och mer och kunde köra i mål som segrare!

 

Riktigt rolig tävling för vår del, riktigt kul att känna att fart och vilja finns, nu laddar vi om till Kristianstad och SM!

Thea i ledning i finalen

2013-06-18 - Klubbserie 2

Idag var det den andra klubbserien för Rasbo MK på Rörken Ring. Tävlingen bestod av en träning och två heat för varje klass.

 

Lukas startade etta i det första heatet men i starten surade motorn lite så han tappade en del och kom till slut i mål som trea. I det andra heatet startade han femma och kom i mål som fyra. Totalt slutade han på en tredje plats.

 

Malte startade etta i det första heatet och kom i mål som tvåa efter att ha jagat segraren under hela heatet. I det andra heatet startade han tvåa och kom även i mål som tvåa där med efter att ha fightats om förstaplatsen. Totalt blev det en andraplats för Malte.

 

Linnea fick starta etta i det första heatet och Thea fick starta fyra. Linnea höll förstaplatsen genom hela heatet med Thea bakom sig på en andraplats. Till det andra heatet var det omvänd ordning med Thea på startruta ett och Linnea på startruta fyra. Resultatet blev även det omvänt med Thea i mål som etta och Linnea i mål som tvåa. Totalt hade de samma poäng men genom lottning blev det Thea som fick kliva högst upp på pallen och Linnea på en andraplats.

 

En väldigt lyckad tävling där hela teamet kom på pallen – precis som i den förra klubbserietävlingen.

Malte, Thea, Linnea och Lukas efter prisutdelningen

2013-06-17 - Racerapport, MKR 4

I helgen var det dags för årets fjärde MKR-tävling uppe på Siljan Ring i Rättvik. Något olikt från alla andra helger var att klassen Mini nu tävlade på söndagen istället för på lördagen som det brukar vara. Så på lördagen var det bara Lukas som tävlade medan Malte, Thea och Linnea tävlade på söndagen.

 

Lördagen bjöd på fint väder med sol och tidvis molnighet medans söndagen bjöd på väldigt varierande väder då det under första halvan av dagen växlade mellan sol och regn ett antal gånger. Men till eftermiddagen blev det stabilare väder och torrt vägunderlag.

 

Till skillnad från den lugna lördagen blev det en mycket mer stressig söndag, framförallt för Pär som mekade med både Theas och Maltes kartar. Att behöva anpassa sig efter hur vädret konstant ändrade sig gjorde det inte lugnare heller. Men vi fick det att fungera trots allt.

Det var för kallt för att bada i Siljan i år men Thea och Linnea cyklade dit för att kolla i alla fall

Lukas

Det var första gången jag körde på Rättviks bana så träningarna gick åt till att försöka hitta bästa spåret på banan och vi provade en massa olika drev för att se vilket som passade bäst. Jag tycker banan var ganska svår, speciellt de skarpa kurvorna. Jag låg ungefär i mitten av min grupp tidsmässigt på träningarna.

 

Tidskörningen gick ganska bra och jag fick köra ostört under hela passet och jag fick en tolfte utav sextonde tid i min grupp, men jag tyckte fortfarande att banan var lite svår. Fast i det första heatet gick körningen bättre och jag startade på en sextonde plats och kom i mål på en sjuttonde plats. I det andra heatet fick jag också starta på en sextonde plats och då kom jag i mål på en fjortonde.

 

Jag fick starta trea i B-finalen och jag hade som målsättning att komma i mål som topp fem för att kvalificera mig vidare till A-finalen. Det var väldigt jämnt mellan mig och de förarna som låg före och efter mig och vi körde om varandra flera gånger, till slut körde jag i mål på en fjärde plats. Så jag fick starta 29:a i A-finalen och där körde jag på bra och kom i mål som 25:a.

Lukas in action

Malte

Träningarna gick sådär, jag låg i mitten tidsmässigt hela tiden. Eftersom att vädret ändrade sig hela tiden så var det rätt svårt att hitta inställningar som funkade.

 

Till tidskörningen så fick jag köra på torrt underlag vilket jag tycker bättre om. Men jag fick inga fria varv och fick nittonde tid av 29 stycken.

 

Till första heatet ändrade vi inte så mycket och det funkade bra, jag körde på bra, men när jag försökte köra om en annan så snurrade jag men kunde köra iväg, dock hann några andra förare passera innan jag kom igång.

 

Till andra heatet fick jag inte alls till det och jag slutade på en 23:e plats.

I finalen fick jag starta rätt långt bak, och det gick varken bättre eller sämre n i heaten, jag slutade den här tävlingen på en 23:e plats.

 

Nu ska pappa kolla igenom min motor för vi tror att något inte är helt bra, så vi hoppas att farten finns till Gotland som är nästa tävling!

Malte in action

Linnea

Under de första två träningarna var det blött på banan och jag var sjätte snabbast och tredje snabbast. Till den tredje träningen hade banan torkat upp och då var jag sjunde snabbast. Precis innan tidskörningen skulle börja så började det regna och vi fick snabbt ställa om karten till regninställningar. Jag hade en andra tid ända tills de sista varven då banan hade torkat upp lite mer och jag fick dåligt fäste så då slutade det med att jag fick en nionde tid.

 

I första heatet var det torrt på banan igen och jag startade nia men i starten blev det trångt och jag blev stående till följd av det men jag kom igång igen och låg mer än ett halvt varv efter alla andra. Men innan heatet var slut hade några andra blivit stående så jag kom ändå i mål på en tolfte plats.

 

Till det andra heatet fick jag starta elva och nu gick det bättre än första heatet men till slutet blev mina däck överhettade och jag slutade på en nionde plats.

 

I finalen fick jag starta på en elfte plats och efter två varv skulle jag köra om en annan förare men vi krokade istället ihop så jag blev stående vid sidan av banan och slutade på en trettonde plats.

 

Nya tag inför klubbserien på tisdag!

Linnea in action

Thea

Träningarna gick helt okej, första träningen var hel blöt, då hade jag nionde tid. Andra träningen var på upptorkande och då hade jag andra tid vilket var jättepositivt. Till sista träningen så hade det hunnit blivit torrt och då hade jag första tid, så farten fanns verkligen där!

 

Till tidskörningen så började det regna precis innan vi skulle ut. Regndäck blev det eftersom det såg ut att hålla i sig. Vi gjorde ett bra val och när jag kom in kunde vi konstatera att jag var snabbast med 0,6 sekunder till tvåan.

 

Detta betydde att jag skulle starta master i första heatet. Heatet såg ut att bli torrt vilket jag tycker om. Starten gick och allt kändes bra, men i första kurvan så fick jag sladd och hamnade utanför banan.

 

I andra heatet fick jag starta från ruta fjorton och kom in på en sjunde plats, utan större förändringar på karten.

 

Till finalen fick jag starta från ruta tretton och starten gick jättebra och jag tog några placeringar, men efter några varv så snurrade en annan förare precis framför mig och jag hade inget annat val än att svänga ut i gräset och avslutade alltså tävlingen på så vis.

 

Ingen bra tävling för min del, det började bra och vi vet att farten finns. Nu är det bara att ladda om till Gotland!

Thea på startgridden inför första heatet

2013-05-26 - Racerapport, MKR 3

I helgen var det dags för den tredje MKR-tävlingen på Hälla Ring i Västerås. Alla förare var med och tävlade – Lukas och Malte på lördagen, Linnea och Thea på söndagen.

 

Lördagen bjöd på varmt väder med strålande sol och tävlingen flöt på bra. Under kvällen grillades det till middag, både kött och marshmallows.

Även söndagen bjöd på strålande sol under början av dagen men mot eftermiddagen blev det molnigare.

 

Strax efter att Linnea och Thea hade kört klart finalen kom regnet, som tur var lagom till att vi skulle åka hem.

 

Nu är det ett uppehåll på tre veckor tills nästa tävling som är i Rättvik den 15-16 juni.

Lukas

De två första träningarna gick inte så bra för min motor gick inte som den skulle så jag fick fjortonde och trettonde tid av arton förare i min grupp. Till den tredje träningen funkade motorn bättre och jag fick då en femtonde tid i min grupp.

 

I tidskörningen hade jag otur och hamnade bakom en annan förare som var långsammare än mig men jag kom aldrig om så jag fick sjuttonde tid i min grupp.

I första heatet fick jag startade jag på en fjortonde plats och det kändes bra genom hela heatet och jag kom i mål på en fjortonde plats också. Jag startade på en fjortonde plats även i det andra heatet och det gick bra då med och jag kom i mål på en sextonde plats.

 

Det var både A-final och B-final i min klass men jag hade tur och resutlaten av mina heat gjorde så att jag inte behövde köra B-final utan jag startade 22:a i A-finalen. Jag höll platsen hela vägen in i mål.

Jag är lite missnöjd med tävlingen för jag hade velat komma ungefär på femtonde plats, men jag tyckte det var en rolig bana i alla fall!

Lukas in action (med de nya WR-dekalerna)

Malte

Redan under träningarna kände vi att något inte stod rätt till. Jag hade tionde, elfte och tolfte tid i min grupp på träningarna. Hur vi än gjorde så fick vi inte till de bra tiderna.

 

Till tidskörningen så ändrade vi ganska mycket eftersom det egentligen inte fanns något att förlora, detta gjorde det varken bättre eller sämre och jag fick en tolfte tid i tidskörningen.

 

I första heatet så tänkte vi att vi skulle köra på samma inställningar och hoppas på att det gick bra ändå, vilket det gjorde, då jag startade på en sextonde plats och kom in på en fjortonde. I andra heatet fick jag starta från ruta sexton igen och kom då in på en trettonde plats.

 

När vi väntade på resultatlistorna och startuppställningen för finalerna så var vi osäkra på om jag skulle få starta i A eller B – finalen. Men mina resultat räckte till A-finalen. Min körning var så pass bra att jag kom på en fjortonde plats!

 

Vi är inte riktigt nöjda med farten och hoppas på mer tur i Rättvik som är nästa tävling!

Malte in action

Linnea

Jag började dagen med en trasig transponder så jag fick ingen tid under första träningen. Under den andra träningen tyckte jag att karten kändes seg när jag gasade på ut ur kurvorna men ändå hade jag åttonde tid av 23 startande. Under den tredje träningen började motorn blöddra varje gång jag kom upp i fart och kom aldrig riktigt upp i samma toppfart som de andra, så det blev en sextonde tid.

 

Till tidskörningen kollade vi igenom förgasaren och böt motor i hopp om att det var där motorfelet satt och nu gick motorn lite bättre även fast den aldrig riktigt fick farten i slutet på raksträckorna. Det blev en elfte tid.

 

I första heatet fick jag starta elva och vi hade fel lufttryck så däcken blev överhettade allt för tidigt men jag kom ändå i mål på en elfte plats. Så i det andra heatet startade jag också elva och fick en dålig start och hamnade långt bak, men det var några förare längre fram som fick avbryta så då tjänade jag några placeringar på det. Sen hade jag tur att de som låg precis framför mig fick för varma däck så då kunde jag som hade bättre fäste köra om dem och komma i mål som sjua.

 

Till finalen fick jag starta sjua och det blev en bra start där jag kom iväg långt fram i startledet, men när ungefär halva finalen hade gått krokade jag och Thea ihop under en omkörning och båda blev stående. Jag lyckades springa igång mig själv igen men jag hann bara köra två varv innan de som låg i täten började komma för nära mig så jag blev avflaggad och slutade på en tjugonde plats.

Linnea in action

Thea

Träningarna kändes helt okej eftersom att jag första träningen hade tredje tid, andra träningen fjärde tid och sista träningen åttonde tid. Vi kände att farten fanns där så vi ändrade inte så mycket till tidskörningen.

 

Tidskörningen funkade inte alls, då de andra förarna hade blivit betydligt snabbare. Så jag fick nöja mig med en tolfte plats. Men tidskörningen är absolut inte allt, man kan komma jättebra i en tävling även fast man misslyckades i tidskörningen .

 

I första heatet fick jag då starta tolva och allt flöt på bra och jag kom in på en tionde plats. Detta betyder att jag fick starta tia i andra heatet.

Jag gjorde en kanon start i andra heatet och jag låg kanske femma någonting och det flöt på riktigt bra, tills jag krokade ihop med en annan förare och blev ståendes. I denna incident så blev min bakaxel krökt och jag fick punktering på ena däcket så det blev mycket meka för att få ihop karten till finalen.

 

Eftersom att mina resultat i heatet inte var så fantastiska så fick jag starta från en sjuttonde startruta i finalen. Jag lyckades även här med starten och låg riktigt bra till, när jag krokade ihop med en annan förare och blev ståendes.

 

Inte min tävling kan man säga, men det är bara att ladda om!

Thea in action

2013-05-14 - Klubbserie 1

Idag var det dags för den första klubbserietävlingen av fyra för Rasbo MK:s förare och vi var såklart på plats hela teamet. De klasser som tävlade var Cadetti, Micro, Mini, Junior 60, Yamaha, Rotax Junior och Production. Vi hade som vanligt förare i klasserna Micro, Mini och Yamaha.

 

Alla klasser fick köra en träning och två heat, sen räknas placeringarna från heaten ihop och ger en slutplacering för tävlingen. Lukas körde bättre än någonsin och slutade tvåa i båda sina heat vilket gav en andraplats totalt också. Malte visade de andra miniförarna vart skåpet skulle stå och kammade hem segern i båda heaten och kom därmed etta totalt också. Thea kom tvåa i båda heaten i klassen Yamaha och Linnea kom precis därefter på en tredjeplats i båda heaten vilket totalt blev en andraplats för Thea och en tredjeplats för Linnea.

 

Trots att det blev många klasser och därmed många grupper som körde så flöt kvällen på bra och tävlingen var avslutad lagom till att solen började försvinna bakom träden. En trevlig klubbtävling med andra ord – precis som det brukar vara!

Malte, Lukas, Thea och Linnea

2013-05-12 - Racerapport, MKR 2

MKR 2 kördes i Södertälje på Tuvängen ring och vi var på plats redan vid halv fyra-tiden på fredagen. Vi parkerade husvagnarna och ställde upp tälten i depån och några timmar senare åt vi middag ute i det varma och soliga vädret med några andra från klubben.

På lördagen var det dags för Lukas och Malte att tävla och hela dagen flöt på bra och vi hade tur med vädret och det var sol och moln hela dagen men det var lite fuktigt på morgonen efter regnskuren som hade kommit under natten.

På söndagen var det Linnea och Thea som körde och även då hade vi tur med vädret trots att väderleksrapporten sa att det var risk för regn. Denna dag flöt det också på bra bortsett från en liten väntetid till följd av en krasch i en av de andra klasserna.

Det blev en helg i lagom tempo och vi kunde till slut komma hem igen runt åtta på söndagkvällen.

Utsikten från husvagnarna

Lukas

Första träningen gick bra och det var roligt för jag hade aldrig kört på Södertäljes bana tidigare, jag fick en artonde tid i min grupp. Under andra träningen började motorn gå dåligt och då fick jag en sjuttonde tid i min grupp. Till den tredje träningen bytte vi till en annan motor och då gick det bättre och jag fick en tolfte tid i min grupp.

 

På tidskörningen gick det bra ända tills jag tappade ljuddämparen, men jag hade ändå hunnit få till en femtonde tid i min grupp innan det hände.

 

I första heatet fick jag starta på en tolfte plats och det gick ganska bra men jag körde i mål på en fjortonde plats. I det andra heatet fick jag starta på samma plats som i det första kvalet och det kändes som att det gick bättre än kvalet innan och jag körde i mål på en trettonde plats.

 

Eftersom det var ganska många förare i klassen så skulle det bli både A-final och B-final och jag visste inte om jag skulle komma med i A eller om jag skulle behöva köra B. Men jag fick köra A-final och jag startade i startruta nummer nitton. Det gick ganska bra i finalen men jag hade ont i huvudet så jag kunde inte köra mitt bästa, men jag kom i mål på en 21:a plats vilket är min bästa placering än så länge.

Lukas in action

Malte

I första träningen hade jag nionde tid i min grupp vilket ändå var helt okej eftersom att jag då låg någonstans i mitten tidsmässigt. Till andra träningen testade vi nytt lufttryck vilket resulterade i att jag hade sämsta tiden i min grupp. Till sista träningen gick vi tillbaka till dom gamla inställningarna och då hade jag tionde tid i min grupp.

 

Sen var det dags för tidskörning och eftersom att vi inte hunnit testa så mycket så körde vi på det vi visste funkade okej, jag fick elfte tid i min grupp. I första heatet fick jag starta på en sextonde plats och det var ett lugnt heat och jag kom in på samma placering igen. Nästa heat fick jag då starta sexton och det gick lite bättre i andra heatet så jag kom in på en trettonde plats.

 

Med hjälp av dessa placeringar så fick jag starta tjugotvåa i A-finalen. Jag gjorde en kanonstart och var uppe på kanske en sextonde plats någonting, men sen så när jag försökte köra om en annan så blev det lite strul och jag fick en kart över mig. Jag fortsatte och körde klart heatet och kom in på tjugosjunde plats, men eftersom att tre stycken blev diskvalificerade så kom jag tjugofyra.

Inte min bästa tävling, men inte heller min favoritbana, nya tag till Västerås!

Malte in action

Linnea

Träningarna gick inte alls bra då jag kände att jag aldrig fick fäste och tiderna visade samma resultat, trettonde, tolfte och sextonde tid. Vi provade att byta däck i hopp om att få bättre fäste men det hjälpte inte. På tidskörningen kändes det som att det blev lite bättre fäste men det var fortfarande inte tillräckligt bra och det märktes även tidsmässigt då jag fick en tolfte tid.

 

Så till första heatet skulle jag ha fått starta tolva men då visade det sig att en förare hade fått köra om sin tidskörning och fick en bättre tid så jag flyttades ner till en trettonde plats istället. Efter starten hängde jag på de som låg framför i två varv innan bromsarna låste sig vid en inbromsning och jag blev stående vid sidan av banan och jag fick nöja mig med en femtonde plats.

 

Eftersom jag fortfarande upplevde att det inte var så bra fäste fick vi tips av en tidigare Yamaha-förare om att vi kunde prova att ändra inställningarna på framvagnen. Så till det andra heatet hade vi ändrat framvagnen och hoppades på att det skulle förändra fästet. Jag startade på en femtonde plats och kom i mål på en fjortonde och nu var fästet faktiskt aningen bättre.

 

Till finalen fick jag starta på en fjortonde plats och i starten hade jag tur och kunde ta några placeringar, karten kändes bra och jag hade bra fäste. Men när det var 7 varv kvar kände jag att däcken började bli för varma och för varje varv som gick blev det halare och halare, men jag lyckades hålla bakomvarande förare bakom mig och kunde köra i mål på en tolfte plats och eftersom föraren som vann blev diskad flyttades jag upp till en elfte plats totalt.

 

Eftersom det aldrig hade gått bra under hela dagen och eftersom banan är en utav de banor jag inte gillar så får jag ändå vara nöjd med en elfte plats men jag hoppas såklart på en bättre placering i nästa MKR-tävling.

Linnea längst till vänster och Thea längst till höger under prisutdelningen

Thea

I första träningen hade jag sjätte tid, vilket jag själv blev rätt chockad över eftersom att jag hade så otroligt dåligt fäste. Till andra träningen bytte vi däck och då kändes det mycket bättre men det visade sig att jag då bara hade elfte tid. Till sista träningen gjorde vi inte så mycket men då gick det mycket bättre och jag hade då en femte tid i gruppen.

Vi behöll allt som det var till tidkörningen eftersom att det gått så bra i sista träningen, men när jag kom in efter tidskörningen så kändes det inte alls bra och jag fick en trettonde tid i gruppen. När sedan en annan förare fick chansen att köra om sin tidskörning så flyttades jag ner till en fjortonde tid.

 

Jag fick alltså då starta i en fjortonde startruta i första heatet, efter många omkörningar så kom jag in på en åttonde plats. Det betyder att jag fick starta åtta i andra heatet, i starten blev det dock lite strul och jag halkade ner ganska ordentligt men jag kunde snabbt köra upp mig till en nionde plats.

Dessa två resultat gav mig en nionde startruta i finalen, och efter en helt okej start och några omkörningar så slutade jag på en sjätte plats, men eftersom att föraren som vann blev diskvalificerad så kom jag femma.

Så nu har jag en andra plats och en femte plats i bagaget och detta räcker till en ledning i serien. Jag är nöjd än så länge!

 

Nu laddar vi om till Västerås om två veckor!

2013-04-28 - Racerapport, MKR 1

Lukas

De två första träningarna fungerade bra och jag låg tidsmässigt ungefär i mitten av de som körde i min grupp. Under den tredje träningen körde jag och några andra förare ihop och mitt styrstag kröktes så jag var tvungen att avbryta träningspasset och fick därmed ingen tid. Men till tidskörningen var problemet löst och jag kunde köra igen och fick femtonde tid av nitton startande i min grupp och det räckte till en sextonde startruta i första heatet där jag sedan slutade på en femtondeplats. Till andra heatet fick jag starta på femtonde plats och körde sedan upp mig till en tolfteplats. Efter att resultaten från heaten hade räknats ihop fick jag starta på en tredje plats i B-finalen där jag med mycket fin och jämn körning kunde köra upp mig till en andra plats och hålla den hela vägen in i mål. Eftersom de fem första i B-finalen går vidare till A-final fick jag starta på en 27:e plats i A-finalen och där presterade jag väldigt bra och kunde till slut köra i mål på en 23:e plats.

 

Jag är nöjd med dagen och övriga teamet ser stora förbättringar i körningen jämfört med förra året. Då det här var min tredje nationella tävling så får jag nu uppgradera min licens från debutant till nationell vilket gör att jag till nästa tävling inte behöver starta bland de sista utan har därmed lättare att komma längre upp i resultatlistorna.

Lukas under prisutdelningen

Malte

Dagen började bra då jag hade femte bästa tid i min grupp på första träningen. Andra träningen gick ungefär lika bra och jag hade då sjätte bästa tid i min grupp. Det enda vi testade var lite olika lufttryck i däcken eftersom motorn och drevningen funkade bra. Sista träningen fick vi till allt riktigt bra och jag hade tredje tid i min grupp. Eftersom det var 32 startande i klassen var det två grupper.

 

Sedan var det dags för tidskörning och eftersom allt funkade så pass bra så ändrade vi inget, vilket resulterade i en femteplacering i min tidskörningsgrupp. Jag startade då femma i första heatet och kom i mål på en sjätteplats. I andra heatet fick jag starta sexa och kom in på en femteplats efter en riktigt snygg omkörning.

 

Detta ledde till att jag fick starta elva i A-finalen och jag kunde under finalens gång köra upp mig till en åttondeplacering, vilket jag är jättenöjd med eftersom det här var min första tävling i Mini!

Malte in action

Linnea

Redan från första träningen lyckades jag få karten och körningen att funka och jag hade fjärde tid av totalt 23 startande. Till andra träningen gick det lite snabbare och jag hade en fjärde tid även under det passet. Till den tredje träningen provades en annan motor som kändes sämre men det visade sig att jag hade fått till en andra snabbaste tid under den träningen. Tidskörningen kördes och jag hade andra bästa tid under hela passet ända till sista varvet då en annan förare lyckades få till en bättre tid så jag fick nöja mig med tredje bästa tid, men eftersom den tiden gav startruta tre i finalen och därmed innerspår var det mer en vinst än en förlust. Så i det första heatet startade jag trea men kom iväg sent i starten så jag tappade några placeringar och kom sen i mål på en sjätteplats, men det visade sig att en annan förare hade fått tidstillägg så istället flyttades jag upp till en femteplats.

 

Till heat två startade jag femma, tappade några placeringar i starten men körde upp mig till en femteplats igen och höll den ända in i mål. Så när resultaten från heaten var ihopräknade fick jag starta fyra i finalen men efter att det blev stökigt i starten hade jag halkat ner många placeringar och hade nu 18 varv på mig att försöka kämpa sig uppåt. När värmen väl kom upp i däcken fick jag bra fart och kunde köra om flera stycken och när målflaggan drogs kunde jag köra i mål som fyra.

 

Vi vet nu att farten finns och att karten funkar bra och nu hoppas vi att de kommande tävlingarna går i samma spår. En bra start på säsongen helt enkelt!

Linnea in action

Thea

Första träningen gick sådär och jag kände att någonting var fel. Det visade sig att bromsarna legat på hela passet och jag hade en sextondetid. Andra passet hade pappa fixat mina bromsar och det gav resultat på en gång, en andratid i gruppen. Sista passet testade vi nya däck och det gick varken bättre eller sämre men jag landade på en fjärdetid. Men det skiljde inte mer än tusendelar mellan förarna i täten.

 

Till tidskörningen kände vi att det kunde gå bra men jag hamnade bakom andra långsammare förare i princip hela passet och kunde därmed inte köra fritt och försöka sätta en bra tid. Men jag fick en sjunde tid vilket ändå är helt okej.

 

I första heatet startade jag då sjua eftersom det var den tiden jag fick i tidskörningen. I starten blev det lite strul och jag låg ungefär på en trettonde plats innan jag sedan körde upp mig till nia. I andra heatet fick jag då starta nia och efter starten som gick superbra låg jag femma och jag kunde sedan köra upp mig till tvåa, vilket vi var supernöjda med!

 

I finalen fick jag starta femma vilket betyder att jag hade många möjligheter att kunna komma på pallen. Efter en bra start låg jag trea och jag kände att jag var snabbare än föraren som låg framför mig men jag ville inte köra om för tidigt för om vi båda två började köra om varandra så skulle de bakom börja ta ikapp. Så jag väntade några varv innan jag körde om, men efter min omkörning så kunde jag hålla andraplatsen in i mål.

 

Bra start på säsongen från min sida!

 

Ett extra stort tack till Kai som hjälpte till och mekade och underlättade för Pär som hade två kartar att meka med på samma dag.

Thea in action

2013-04-21 - Första träningen

Idag var det äntligen dags för första träningen på Rörken!

 

Under dagen testade vi kartarna och såg till att de funkade inför den kommande tävlingen. Vi testade även det som var nytt från förra året så som en motor och en del ny förarutrustning. För Lukas del var den största skillnaden bytet från Raket 85 till Raket 95, för Maltes del var det klassbytet från micro till mini. Det funkade till mestadels bra för båda två. För Linnea och Thea var det nya bromsbelägg som skulle testas och nötas in och när det var gjort sattes fokus på att pressa ner tiderna. Efter att ha varit på banan i ca fyra timmar kändes det som en bra idé att åka hem då vi var trötta i både i huvudet och i kroppen.

 

Vi känner oss ganska nöjda med dagen men funderar ändå på att försöka träna någon mer gång i veckan för att få in mer körvana, förutsatt att vädret håller i sig. Annars blir nästa körtillfälle i helgen då det är första MKR-tävlingen.

 

Om ni är sugna att komma och kolla så är det alltså i helgen den 27:e och 28:e som det är tävling ute på Rörken (kontakta oss för vägbeskrivning om ni inte hittar). På lördagen kör Lukas och på söndagen kör Malte, Thea och Linnea.

Linnea och Thea i kartarna

2013-04-20 - Städdag på Rörken

Idag var delar av teamet på plats ute vid Rörken och hjälpte till att göra anläggningen klar för säsongen. Egentligen var det planerat att Rasbo MK skulle arrangera tävlingen Chickenrace idag men eftersom banan inte var körklar och anläggningen inte färdigställd så blev det istället en städdag i den härliga vårsolen. Efter mycket slitande och släpande utomhus och en massa fixande i den nya kafeterian börjar det se bra ut inför veckans träningar och helgens första MKR-tävling som hålls på Rörken.

 

Under dagen har mekanikerna även hunnit spendera flertalet timmar i teamets verkstad där de har skruvat det sista på kartarna för att få dem fördigställda inför den kommande veckan.

Varmt och soligt väder och en nästan snöfri anläggning.

2013-04-09 - Publicering av hemsidan

Lagom till att kartingsäsongen ska börja så publicerar vi Wattholma Racings hemsida. Allt eftersom säsongen går kommer det komma upp mer material så som racerapporter, nyheter, bilder och liknande. Klicka er vidare i menyn för att få veta mer om oss och titta gärna in på våran facebook, instagram och twitter också (finns till höger på sidan och under fliken länkar).

 

Snart ses vi på kartingbanorna runt om i Sverige!

Copyright © Wattholma Racing, 2015

free web counter

wattholmaracing @ instagram:

Slutställning i MKR-serien:

Linnea: 13 i Rotax Max

Thea: 3 i Rotax Max

Malte: 8 i Junior 125

Malte: 5 i Yamaha

Lukas: 15 i Mini

Lukas: 3 i Yamaha

Aktuell ställning i klubbserien:

Linnea: 1 i Rotax Max

Malte: 2 i Junior 125

Lukas: 1 i Yamaha