2014

Aktuell ställning i Rotax Max Challenge::

Thea: 22 i Rotax Max

Malte: 43 i Rotax Junior

2014

2014-09-24 - Racerapport, Göteborgs Stora Pris

På torsdagen rullade halva teamet ner mot Göteborg, men det var endast Thea som skulle tävla. På fredagen var det fri träning som gällde och vi tyckte väl att vi fick till det helt okej.

 

På lördagen var det andra klasser som tävlade så vi passade på att ta en dag på Liseberg, men åkte tillbaka till banan ganska tidigt eftersom att det var incheckning och besiktning som vi skulle hinna med.

Göteborgs bana

Sedan på söndagen var det dags för tävling. Vi vaknade upp till ett soligt Göteborg och det kändes riktigt bra inför dagens race. På första träning hade vi inga större förväntningar men lyckades sätta en sjätte tid. Till träning två ändrade vi bara drev för att se om det gjorde någon skillnad, jag förbättrade min tid men det gjorde alla andra också så jag halkade ned till en sjunde tid.

 

Till tidskörningen var det nya däck som gällde och det gjorde att jag förbättrade min egna tid sjukt mycket men det gjorde även så att alla andra förbättrade sin tid sjukt mycket så det blev tyvärr bara en trettonde tid, vi var inte alls nöjda men det är ju finalen som räknas.

 

Till första heatet bytte vi förgasare men det gick verkligen bara sämre. Jag hade ingen fart alls och kunde inte plocka några placeringar. Så jag blev kvar på en sjuttonde plats.

 

I andra heatet ändrade vi tillbaka allt och hoppades på att farten skulle komma tillbaka. Det gjorde den verkligen. Jag startade från ruta sjutton igen men lyckades komma i mål på en trettonde vilket är förbättring i alla fall.

 

Det gjorde så att jag fick startruta 25 i finalen, nu kan det ju bara gå bättre liksom. När vi står på startgridden och ska starta om ca fem min så börjar det regna, så av med alla däck och på med regndäcken. Starten gick och jag var efter två kurvor uppe på en tolfte plats, nu var det bara att försöka hålla det in i mål. Efter några varv kom jag ikapp några andra förare som jag var snabbare än men lyckades inte ta mig förbi utan blev istället inblandad i en incident och halkade ner några platser. När racet var slut kunde jag konstatera att jag kört in på en sextonde plats vilket jag ändå måste vara nöjd med.

 

Men det jag är mest nöjd med är att jag lyckades hitta lite speed på regn, känns riktigt kul att kunna vara med och utmana även på regn.

Thea i väntan mellan heaten

2014-08-17 - Racerapport, MKR 6

Efter ett sommaruppehåll blev det dags för tävling igen och nu var det MKR 6 som kördes på nyasfalterade Amsbergsbanan i Borlänge. Under lördagen tävlade Lukas och Malte och under söndagen tävlade Linnea och Thea.

Lördagen bjöd på värme och strålande sol och allt flöt på bra så finalerna var klara strax efter klockan fyra. Tidigt på söndag morgon kom det en regnskur så det var både kallare och lite blött innan träningarna drog igång. Det var aningen svalare än på lördagen vilket var bra då denna tävlingsdag visade sig bli lång till följd av olyckor, omstarter och uppskjutna heat. Runt halv sex var sista finalen körd.

Amsbergsbanan

Lukas

Eftersom det var första gången jag körde på banan så gick träningarna till största del åt att hitta runt banan, i det två första hade jag 22:a och 23:e tid av totalt 26 förare. Till den tredje träningen gick det lite bättre då jag kände att jag hade fått in ett bra spår och då hade jag sjuttonde tid.

Tidskörningen gick väldigt bra och jag lyckades sätta en tolfte tid, vilket är mitt bästa resultat på en tidskörning!

I det första heatet fick jag starta tolva och fick till en ganska bra start men efter ett halvt varv blev jag påkörd bakifrån i en fullfartskurva så jag snurrade runt. När jag kom iväg igen låg jag sist, men jag visste att jag var snabb och kunde köra upp mig till en 21:a plats. Jag hade även elfte snabbaste tid i heatet så jag visste att jag hade goda förutsättningar inför nästa heat.

I det andra heatet startade jag tolva igen och kunde köra i mål på en sjuttonde plats, vilket jag var nöjd med.

Till finalen fick jag starta på en artonde plats och tappade lite i starten. Sen hamnade jag i en klunga där jag kunde köra om några men blev också omkörd några gånger. Efter ett tag fastnade jag bakom en annan förare som jag hade svårt att komma om men när jag väl kom om fick jag en lucka på en gång. Jag kunde sen köra i mål på en sjuttonde plats.

Jag är väldigt nöjd med tävlingen eftersom vi fick det att fungera redan på tidskörningen vilket är ett framsteg då vi aldrig har lyckats med det tidigare. Nu är jag taggad till nästa tävling i Gävle och hoppas att det går lika bra där!

Lukas in action

Malte

Dagen började i vanlig ordning med förarsammanträde och besiktning, sedan var det dags för träningarna. Borlänge är en bana som jag alltid har tyckt om så förväntningarna var höga. Träningarna gick väl inte allt för bra men inte dåligt heller, jag låg tidsmässigt i mitten genom alla tre träningarna.

 

Till tidskörningen ändrade vi inte jättemycket utan hoppades på en bra rygg att köra mot, och jag lyckades hamna bra till och fick till en elfte tid vilket jag var nöjd med.

 

Det gjorde så att jag fick startruta elva i båda heaten, i första heatet gick starten galant och jag kunde redan efter några varv lägga mig på åttondeplatsen som jag sedan höll in i mål.

Andra heatet gick till på liknande sätt, dock var det en startkrasch här så jag tjänade alla placeringar direkt i starten, och körde senare in på plats åtta igen.

 

Det gjorde så att jag fick starta sjua i finalen, vilket kändes som ett grymt utgångsläge. Starten gick och jag var med bra, sen var det en långsammare förare framför mig som jag inte kom om, efter några varv var jag om honom men då låg han och tryckte på bakifrån och körde sen om mig igen. Men det var tillslut jag som drog det längsta strået då jag körde om honom på sista varvet och kom alltså sexa totalt!

 

Riktigt nöjda med tävlingen och farten, nu laddar vi om till MKR 7 som går av stapeln i Gävle och Rörberg!

Malte in action

Linnea

Under träningarna tampades jag först med problem med bromsarna, precis som i Linköping. Vi fick dem att fungera när vi tränade några dagar tidigare men nu var problemen tillbaka och jag lyckades bara med en sextonde tid av totalt nitton förare. Problemet löstes dock till andra träningen men då krånglade motorn lite istället och jag hade nu en sjuttonde tid. Under tredje träningen gick motorn bättre men nu kändes karten seg ut ur kurvorna och tiden var långsammare än träningen innan, totalt en sjuttonde tid igen.

I tidskörningen kändes motorn bättre men karten kändes fortfarande seg och jag fick en sextonde tid. Så i det första heatet fick jag starta från ruta sexton men bara efter några varv blev heatet avbrutet på grund av en voltning, så vi fick gå av banan och återuppta heatet någon timme senare. Då fick vi starta på ett enda långt led istället för i två korridorer. Jag hade dåligt fäste men som tur var körde vi bara de varv som var kvar efter att de hade avbrutit så jag förlorade inte så mycket på det och kunde köra i mål på en trettonde plats.

Även i det andra heatet startade jag på en sextonde plats och redan på första varvet blev jag stående då några krokade ihop framför mig och jag fastnade i dem så att motorn stannade. Sen gick inte motorn igång igen så jag fick bryta heatet och kom då på en artonde plats.

I finalen fick jag starta på en femtonde plats och kunde köra om några i starten och sen krokade de ihop bakom mig så jag fick en rejäl lucka, dock så var problemen med bromsarna tillbaka så de tog knappt och jag kände hur jag tappade lite till de framför varje varv. Efter bara några varv började karten kännas seg ut ur vissa kurvor också och för varje varv så blev det värre och värre. När det bara var några varv kvar till målflagg hade en av förarna bakom kommit ifatt men jag lyckades hålla denne bakom mig och kunde trots allt köra i mål på en trettonde plats.

När karten väl fungerade så gick det bra så nu hoppas jag att vi kan hitta lösningar på problemen till nästa tävling så jag kan se hur det går om allt går problemfritt.

Meckande pågår för fullt

Thea

Amsberg är en bana jag alltid har gillat, och det var inget undantag nu. Redan från träning ett visade jag att jag kunde vara med och utmana, jag hade sjunde, sjätte och nionde tid på träningarna och låg endast en halv sekund efter täten som mest.

 

Till tidskörningen satte några på nya däck men inte alla och inte vi, det visade sig inte göra varken till eller från och jag kunde tillslut köra i mål med en sjätte tid. Kändes sjukt kul och nervöst då jag aldrig haft så bra tid i min rotaxkarriär men nu var det bara att ladda inför heaten då jag skulle få starta sexa.

 

I första heatet går det helt okej i starten, kommer iväg som åtta tror jag, och ligger åtta ett bra tag tills jag efter några varv kan köra upp mig till sjua. Sedan när 5 varv är körda så är det en annan förare som efter en incident voltar och heatet avbryts. Vi blir tillsagda att vi ska köra klart vårt heat efter en annan klass för att alla ska få lugna ner sig och den skadade föraren ska få komma till sjukhuset.

 

Så vi gör ett nytt försök och startar på led efter hur vi senast passerade start och mål, så jag startar sexa eftersom att han som voltade inte kom till start. Jag håller sedan sjätteplatsen in i mål.

 

I andra heatet är jag lite för mesig i starten och tappar någon plats, sedan gör jag ett misstag som kostar mig tre platser, de platserna kan jag tillslut plocka tillbaka så jag slutar på plats sju.

 

Detta leder till att jag får starta fyra i finalen, men med vetskapen om många snabba förare bakom har jag inga större förväntningar på att hålla den in i mål. Men jag går såklart ut med tanken att jag ska göra mitt bästa.

Efter starten så ligger jag åtta eftersom att en annan förare skulle förbi där det inte fanns plats så att jag kom ut lite i gummiresterna. Men jag skakar snabbt av mig det och börjar jobba mig uppåt och kör till slut in som sexa, är sjukt nöjd med det resultatet, och ännu nöjdare är jag med farten, jag låg endast 3,5 tior bakom den snabbaste i finalen, riktigt roligt!

 

Nu laddar vi om och taggar inför nästa tävling som är i Gävle och min favoritbana Rörberg!

Finjustering pågår

2014-08-13 - Klubbserie 3

Igår kördes den tredje deltävlingen av Rasbo MK:s klubbserie och Wattholma Racing representerades av Lukas, Malte och Linnea. Vi förväntade oss en fin sensommarkväll med sol men ungefär samtidigt som vi anlände till banan så drog ett oväder in. Åska, blixtar och ösregn fick oss att snabbt ställa om kartarna för vått underlag. Som tur är slutade det att ösa ner lagom till att det var dags att köra.

 

Klass Mini representerades av Lukas, Malte och en förare till. Lottningen inför heaten bestämde att Lukas skulle starta tvåa i båda heaten och Malte fick starta trea och etta. Det första heatet gick på regndäck där Malte körde i mål på en andraplats straxt efter vinnaren. Lukas körde i mål som trea. I det andra heatet hade banan torkat upp lite så Malte valde att gå ut på torrdäck vilket visade sig vara en succé då han lätt kunde köra i mål som vinnare, och Lukas kom trea även i detta heat. Malte hade samma poäng som en annan förare men lottades fram som vinnare i denna tävling och Lukas kom på en tredjeplats.

 

I klass Rotax Max var det endast Linnea och en till förare som ställde upp. Linnea lottades att starta etta i det första heatet och tvåa i det andra. Det första heatet kördes på regndäck där Linnea tog ledningen och höll den ända in i mål. Till det andra heatet var det torrdäck som gällde och även här kunde Linnea köra i mål som vinnare. Två vinster gav också en total förstaplats.

 

Nästa tävling är MKR 7 i Gävle den 23-24 augusti.

Inte riktigt det väder vi hade räknat med

2014-07-09 - Racerapport, MKR 5

Under helgens tävling som gick i Hedemora var teamet representerat av Thea, Malte och Lukas. Vi var alla tre medvetna om att det var en helt ny bana för våran del och att vi var tvungna att snabbt hitta rätt spår och rätt inställningar.

Prognoserna inför helgen lovade regn, vilket det också blev i stor utsträckning. Under lördagen när Malte och Lukas tävlade så var det regn i princip hela dagen med undantag för några heat mitt på dagen.

På söndagen började dagen med blöt bana men sedan höll sig regnet borta och heaten och finalen kunde köras på torr bana.

Hedemoras bana

Lukas

Träningarna gick inte så bra eftersom det var en helt ny bana som jag aldrig kört på och att det regnade och jag inte har kört så mycket på regn. Jag var tia, åtta och tia utav elva förare i min grupp.

Till tidskörningen testade vi lite olika inställningar men det gick ungefär likadant som på träningarna ändå. Jag fick sladd flera gånger och fick inte till någon superbra tid, den bästa tiden var tionde snabbaste i gruppen.

I det första heatet fick jag starta på en trettonde plats och nu gick det lite bättre med körningen och jag kunde köra i mål på en tionde plats. I det andra heatet fick jag starta på en fjortonde plats och nu regnade det lite mer och jag hade problem att ta mig förbi de förarna som var framför mig. Jag kunde köra i mål på en fjortonde plats.

Mina resultat räckte till startruta tre i B-finalen där det nu hade torkat upp lite och vi kunde köra på slicks. Nu kändes körningen bättre och jag kunde köra i mål som trea, och eftersom de fem första går vidare till A-final så fick jag köra den och starta från en artonde plats. Jag låg i en klunga på sex förare under hela finalen där jag var näst sist, fast jag var snabbare än de framför men jag lyckades aldrig köra om dem så jag slutade på en nittonde plats.

Jag tycker att det var en rolig bana och det här var min första tävling på regn så det var väldigt lärorikt. Nu vet vi att vi ska fokusera på att träna mer på regn också så jag har mer erfarenhet till nästa gång!

Lukas på startgridden

Malte

Dagen började i vanlig ordning med förarsammanträde och besiktning. Sedan var det dags för träningarna. Då jag aldrig hade kört på den här banan innan så var det väldigt spännande och roligt. Men det gick bra redan från träning ett. Jag hade bra fart och kunde hitta spåret ganska fort.

Sedan var det dags för tidskörning, och den gick lite sådär. Jag fick till något bra varv i början men sedan råkade jag snurra ungefär mitt i, men jag kom igång igen, men efter det var jag lite ofokuserad och kunde inte sätta en bättre tid förrän sista varvet och då var det lite sent. Så jag slutade på en åttonde plats i min grupp.

Detta gjorde att jag fick starta från ruta nio respektive tio i heaten. I första heatet så var det ett torrt spår så vi valde att sätta på slicks vilket gick jättebra fram till att det var typ fem varv kvar. Då kom det ett skyfall som hette duga och heatet gick rejält mycket långsammare. Men eftersom jag hade gjort en kanonfin start och låg högt upp och hade farten så kunde jag köra i mål på en sjätte plats.

Andra heatet blev det regndäck utan att tveka, banan var blöt och det var väldigt kallt i luften. Jag startade nu från ruta tio och det såg ut att gå väldigt bra, jag tog några placeringar i första böjen. Men i andra böjen är det två framför mig som krokar ihop och jag blir också ståendes men lyckas komma iväg igen och köra upp mig till elfte plats.

Detta räckte till startruta elva i finalen vilket kändes som ett rätt bra utgångsläge. Även under det här heatet så syndes det lite torra fläckar på banan men vi valde att gå ut på regndäck eftersom att regnet hängde i luften. Detta gjorde nog varken till eller från, hade kanske kunnat knipa någon placering till med slicks på. Men i alla fall, starten gick bra, jag var med bra och hade bra häng framåt. Till slut när fältet spridit ut sig lite så var vi tre stycken förare som hade en schysst och rolig fight. Jag kunde till slut köra i mål på plats åtta och det är jag jättenöjd med!

Nu vet vi att farten finns på riktigt och nu ska vi ta ett långt och skönt sommaruppehåll och ladda batterierna ordentligt till MKR 6 och Borlänge som blir nästa tävling!

Malte på startgridden

Thea

Morgonen började med blöt bana, vilket jag egentligen inte tycker är så kul. Men på första träningen kändes det faktiskt ganska bra och det visade sig efteråt att jag hade haft rätt eftersom att jag satte femte bästa tid. De andra två träningarna gick åt till att testa lite saker så som bromsar och drev så fick inte lika bra tider då.

Till tidskörningen så hade det blivit ett torrt spår på banan men vi vågade inte gå ut på torrdäck eftersom att det fortfarande var väldigt kallt och ganska blött på banan, helt fel beslut, torrdäck hade nog gått bättre. Men till tidskörningen hade pappa också ändrat en sak med motorn och nu gick den inte alls, hade ingen som helst fart alls överhuvudtaget, jag låg en sekund efter den sämsta.

Första heatet fick jag då starta från ruta nio, starten gick och redan i andra böjen så var det två stycken som krokade ihop precis framför mig, så jag hade ingen chans att hinna svänga undan. Jag fortsatte köra några varv men åkte sedan in för att karten gick inte alls och det visade sig att styrstagen var krökta och rattstången böjd.

I andra heatet startade jag från ruta nio igen, och starten gick, jag var med bra och skulle efter några varv göra ett omkörningsförsök, då väljer föraren jag håller på att köra om att svänga in i mig istället för att bromsa så jag har inget annat val än att åka ut på curbsen och då hoppar kedjan.

Med två dåliga heat i bagaget får jag starta sist i finalen. Nu var min plan att ta det lugnt i starten, få upp värme i däcken och sedan börja resan uppåt i startfältet. Starten går och från typ mitten på rakan känner jag att föraren bakom trycker på bakifrån och jag är beredd på att få en knuff och håller emot. Det hjälper inte och jag blir vänd i andra kurvan, som tur är blir det rödflagg och omstart. Nu är jag lite mer avvaktande i starten vilket var väldigt bra att jag var eftersom att det blir två startkrascher, en i andra kurvan och en i tredje, men jag lyckas undvika båda och kom ut på en femte plats. Nu börjar resan uppåt, men jag hann inte många varv innan kedjan hoppar ännu en gång, helt utan anledning.

När jag kom in så visade det sig att hela bakaxeln hade flyttat sig efter smällen jag fick i första starten, det gjorde så att bromsen låg på och kedjan var inte linje, så den hade ju hoppat förr eller senare.

Helt värdelös tävling för min del, nu hoppas jag att jag har haft min del av otur för säsongen och blickar nu framåt. Nu har jag ett långt skönt uppehåll från kartingen och är tillbaka igen i augusti med nya friska tag!

Theas kart

2014-06-18 - Klubbserie 2

Igår kördes den andra deltävlingen av Rasbo MK:s klubbserie och den här gången representerades Wattholma Racing av Lukas, Malte och Thea. Under kvällen flöt det på bra och vi slapp regnet som hade hängt i luften under dagen.

 

I klass Mini kom det fem förare till start och i första heatet startade Malte etta och Lukas fyra. Malte låg två under största delen av heatet innan han kunde köra om ledaren och ta sig i mål som vinnare. Lukas kom ut som trea i starten och lyckades även hålla den platsen ända in i mål.

 

I det andra heatet startade Malte femma och Lukas tvåa. Malte lyckades köra om alla förutom ledaren som hade fått för stor lucka så han fick nöja sig med att köra i mål på en andra plats. Lukas kämpade på bra och kunde köra i mål på en tredje. Totalt slutade Malte på en andra plats, med samma poäng som vinnaren, och Lukas slutade totalt trea.

 

Thea var en av tre förare i Rotax Max där hon i första heatet startade etta vilket hon också kom i mål som. I det andra heatet fick hon starta trea och lyckades efter några varv köra om de andra förarna och komma i mål som etta även denna gång. Totalt slutade hon även etta.

 

En lyckad kväll men alla förare på pallen! Nu laddar vi om batterierna inför MKR 5 i Hedemora den 28-29 Juni.

Lukas, Malte och Thea

2014-06-03 - Racerapport, MKR 3

MKR 3 kördes på Sviestabanan i Linköping. För ovanlighetens skull tävlade hela teamet på samma dag så det var inte en lugn stund under hela dagen. Men vädret höll sig stadigt under största delen av dagen då det var soligt och varmt. Mitt ibland finalerna kom det en liten regnskur, men den var kortvarig och solen sken snart igen.

 

Denna tävling visade sig bjuda på mycket otur både för teamet och för många andra i klubben. Men vi kommer igen till nästa tävling och hoppas på bättre tur då!

Banan

Lukas

Träningarna gick ganska bra och jag hade 22:a, 26:e och 26:e tid av totalt 27 förare. Tidskörningen kändes också bra men tiden blev inte alls bra då jag hade sista tid.

 

I heaten fick jag då starta 27:a och i det första heatet gick det inte så bra och jag kom i mål på samma plats som jag startade på.

 

I det andra heatet gick det lite bättre och jag lyckades köra om två förare och kom då i mål på en 25:e plats.

 

I finalen fick jag starta 26:a och fick till en bra start och kunde köra om två förare. Mot slutet av finalen blev mina däck väldigt varma och hala så då lyckades en förare köra om mig. Men eftersom det var ganska många som hade fått bryta tidigare så kom jag i mål på en 22:a plats.

Lukas in action

Malte

Träningarna funkade bra, jag hade sjunde, åttonde och trettonde tid av 27 startande. Jag kände att jag hade bra häng och bra fart. Fick även till några snygga omkörningar under träningen vilket kändes bra inför de kommande heaten.

 

På tidskörningen fick vi inte till det riktigt och jag slutade på en sextonde plats, det kan ha berott på att jag låg själv och körde och inte fick någon bra rygg. Men detta ledde ju alltså till att jag fick starta från ruta sexton i båda kvalen.

 

I första kvalet gjorde jag en bra start och kunde under heatets gång köra upp mig till en tolfte plats. Men eftersom att jag hade kört med två däck utanför banan så fick jag tidstillägg på fem sekunder vilket resulterade i att jag slutade på artonde plats.

 

I andra kvalet startade jag ju som sagt också från ruta sexton, och då gjorde jag en liknande start och var med bra och kunde till slut köra i mål på en fjortonde plats.

 

Detta ledde till att jag fick starta från ruta femton i finalen. Nu fick jag till en sjukt bra start, jag var uppe på elfte plats redan efter tre kurvor. Jag var även snabbare än föraren framför och kunde efter något varv köra om denne med. Jag låg alltså tia och hade bra fart och var på väg uppåt. Då är det en annan förare som är lite för ivrig och jag slutar på sidan av banan tyvärr.

 

Men nu vet vi att farten finns så nu är det bara att ladda om och komma igen nästa tävling.

Maltes hjälm fick tas av i den långa väntan på att finalen skulle starta

Linnea

Under träningarna fungerade inte bromsarna och trots att vi provade åtgärda detta på flera olika sätt så var det inget som hjälpte. Jag hade femtonde, artonde och sjuttonde tid av totalt arton förare. Till tidskörningen provade vi att ändra ännu en inställning och nu fungerade bromsarna halvdant i ett varv innan de slutade fungera igen. Jag fick en artonde och därmed sista tid.

 

I heaten startade jag då alltså sist och i det första heatet hade vi lyckats få bromsarna att fungera – äntligen! Men i startkurvan var det några som hade krokat ihop och när jag körde förbi kom en av dem upp på banan igen och krokade ihop, jag studsade upp i luften och lyckades kröka både bakaxeln och chassiet men kom iväg igen. Några varv senare gick kedjan av och jag blev ståendes.

 

I det andra heatet gick det bättre i starten och efter första kurvan hade jag lyckats ta några placeringar från min sista startruta. Men några varv senare gick en bult till bakbumpern av så att denna veks upp och fastnade mellan hjulet och helt plötsligt gick det varken att bromsa eller svänga så då flög jag av banan i en kurva och fick bryta även detta heat.

 

Vi hade inte tid att fixa bakbumpern till finalen och jag hade tappat all motivation och var inte sugen på att köra mer så vi beslöt oss för att inte köra finalen.

 

Så här mycket problem och otur har jag nog aldrig haft i någon tävling förut, kanske har vi tur resten av säsongen!

Linnea in action

Thea

Träningarna gick bra alla tre, jag var med bra och hade tionde, tolfte och tionde tid, inte helt bra men jag låg inte allt för långt efter heller.

 

Till tidskörningen satte vi på nya däck och jag kapade min tid med sex tiondelar. Det gjorde i och för sig alla andra också men jag kom i mål på en åttonde plats.

 

Detta betydde att jag skulle få starta från ruta åtta i båda kvalen vilket inte kändes helt lätt eftersom att yttern i Linköping är ganska svår. Det visade sig redan i första kvalet att jag hade rätt, flaggan dras och jag ligger kvar på yttern eftersom att man då får innern i nästa kurva, men två förare krokade ihop på insidan och gled ut på mig, vilket resulterade i att jag var tvungen att svänga ut eller dras med ut med dom, så jag svängde ut och då var det en annan förare som inte hann svänga undan för mig och körde därför över mig och rattstången kröktes och jag tvingades bryta.

 

Andra kvalet startade jag från ruta åtta igen vilket var bra. Starten gick sådär och motorn var inte tillräckligt varm så jag tappade lite de första tre varven och hade ingen möjlighet att ta ikapp det igen, så jag slutade på en elfte plats.

 

Detta ledde till startruta sexton i finalen, och nu kunde det verkligen bara gå bättre tänkte jag.

Precis när vi står uppställda på startgridden så börjar det regna… Inte mycket regn men några droppar kom det. Men det blev ju lika för alla så det var ju bara att köra.

 

Men redan på utvarvet märker jag att något är fel, det låter jättekonstigt från karten men jag kan inte lokalisera varifrån ljudet kommer. Men jag fortsatte att köra och redan efter fyra varv tappade jag kedjan bara sådär utan vidare. När vi kollat igenom karten så visade det sig att motorn satt löst redan från början och därför hoppade kedjan.

 

Att farten finns har vi ju sett nu, nu hoppas vi på lite mer tur nästa gång!

Theas kart i depåtältet

2014-05-24 - Racerapport, MKR 2

MKR 2 kördes på hemmabanan Rörken Ring tillhörande Rasbo MK. Lukas och Malte körde på lördagen medan Linnea och Thea körde på söndagen. Under båda dagarna var vädret på topp och det var skinande sol och sommarvärme. Det flöt på bra under både lördagen och söndagen bortsett från väntetiden på lördagens prisutdelning, men vi kom hem till slut!

Rörken Ring

Lukas

På träningarna hade jag 22:a, 21:a och 20:e tid av 29 förare, karten kändes bra under alla träningar.

 

På tidskörningen tyckte jag att det gick ganska bra och då fick jag en artonde tid. Så i heaten skulle jag få starta ifrån en artonde plats. I det första heatet gick det ganska bra och jag kunde köra i mål på en sjuttonde plats. I det andra heatet krokade jag ihop med en annan förare och hamnade ute i gräset, men jag lyckades komma upp på banan igen. Jag kunde till slut köra i mål på en artonde plats.

 

I finalen fick jag starta som nummer sjutton men jag misslyckades lite med starten. Jag kom i mål på en nittonde plats.

Lukas på startgridden

Malte

Hemmabanan och solen sken, kan inte bli bättre. Första träningen låg jag ganska mycket i trafik och hade därför tolfte plats av 29 förare. Andra passet gick det lite bättre och jag slutade på en nionde tid. Sista träningspasset var det lite motorstrul och jag halkade ner på en nittonde tid.

 

Till tidskörningen hann vi dock fixa det så jag lyckades sätta en tionde tid, vilket vi var nöjda med. Det betydde att jag skulle får starta från ruta tio i både heat 1 och heat 2.

 

I första heatet gjorde jag en bra start och kom ut som åtta, utan större incidenter kunde jag hålla den platsen in i mål. I andra heatet gjorde jag också en bra start, jag kom ut som nia men kunde inte hålla den platsen, utan kom i mål som nummer nio.

 

I finalen gjorde jag en liknande start som i de två heaten, jag var med bra och vi var en klunga på fyra förare som hela tiden böt plats med varandra, ett tag låg jag alltså först i klungan och ett tag sist. Men jag kunde till slut köra i mål på en nionde plats.

 

Allt som allt är jag nöjd med tävlingen, farten finns så nu taggar vi till Linköping!

Malte på startgridden

Linnea

Under träningarna hade jag problem med pedalerna så vi justerade om dem flera gånger men det blev aldrig riktigt bra. Jag hade trettonde, fjortonde och fjortonde tid utav sjutton förare under de tre träningarna.

 

Till tidskörningen kändes pedalinställningarna bra och vi satte även på nya däck. Jag förväntade mig att det skulle vara väldigt halt de första varven med de nya däcken men jag hade fäste redan i första kurvan. Men det kändes inte riktigt bra ändå då jag kände att motorn gick tungt. Det räckte till en femtonde tid totalt.

 

I heaten fick jag alltså starta på en femtonde plats och i det första heatet krokade jag ihop men en annan förare men kunde komma igång igen, men hade nu tappat rejält mycket. Efter några varv till krokade två förare framför ihop och jag fick väja för dem och tappade ännu mer på det. Jag körde i mål som siste förare men det blev ändå en elfte plats då det var många som varit tvungna att bryta.

 

I det andra heatet kändes karten bra i början men efter bara några varv så började den gå väldigt tungt ut ur vissa kurvor och jag kunde inte få den att gå lättare på något sätt alls. Jag kom i mål på en fjortonde plats.

 

Till finalen ändrade vi massa inställningar som skulle få karten att gå lättare. Jag fick starta på en fjortonde plats och det kändes lite bättre med karten. Men efter ungefär sex varv så började den gå dåligt igen och för varje varv som gick så gick motorn sämre och sämre och den lät högre och högre så jag trodde att ljuddämparen eller avgassystemet hade lossnat men när jag kom in efter finalen visade det sig att det var luftburken som hade lossnat. Jag slutade på en sextonde plats.

Linnea på startgridden

Thea

Eftersom att det var tävling på Rörken, min hemmabana så hade jag misstankar om att jag kunde vara snabb. Och det visade sig direkt på första träningen, jag satte sjätte tid. Nästa träning höll det i sig men det var inte fullt så bra, åttonde tid. Sista träningen slutade liknande, sjunde tid.

 

Detta bådade gott inför tidskörningen. Många valde att sätta på nya däck men vi valde att köra på bättre begagnade och det gjorde nog varken till eller från, jag satte åttonde tid i alla fall. Men med väldigt små marginaler, föraren framför var endast 0,025 sek före mig och föraren bakom hade exakt samma bästa tid.

 

Första heatet gick bra, starten var lite skakig men det var mest mitt eget fel, jag gjorde så att jag krokade i en annan förare vilket resulterade i att jag tappade fart men kunde snabbt komma loss och fortsätta racet. Jag kom i mål på en sjunde plats.

 

I andra heatet gick starten bättre och farten fanns där, men jag blev tyvärr hindrad av en annan förare men kunde till slut dra det längsta strået och slutade på en sjätte plats.

 

Så med en sjunde och en sjätte plats i bagaget så fick jag starta från ruta fem i finalen, men med vetskapen om snabbare förare bakom så fanns det inga garantier att jag skulle lyckas hålla den platsen in i mål. Men jag gick ut med gott självförtroende och kom i mål på en sjunde plats och med bra fart.

 

Vi är väldigt nöjda med den här tävlingen då vi har sett att farten finns, nu är det mest upp till mig att orka hålla i ett helt race, jag var väldigt trött på slutet och orkade inte hålla emot en förare som jag kanske hade kunnat hålla bakom mig.

 

Men nu är det nya tag inför Linköping som gäller!

Thea på startgridden

2014-05-14 - Klubbserie 1

Igår kördes den första deltävlingen i Rasbo MK:s klubbserie och Wattholma Racing representerades av Lukas, Malte och Linnea. Väderprognosen hade visat på regn i flera dagar men vädret ändrade sig och det blev sol istället, till våran stora glädje.

 

Det var ganska många förare på plats, framförallt i de mindre klasserna. I de större klasserna var det endast 1-2 förare/klass. I Maltes och Lukas klass Mini kom det åtta förare till start. Den lottade startordningen visade att Malte skulle få starta på en tredje plats och Lukas på en sjätte plats i det första heatet. Lukas lyckades bra med körningen och kom i mål på en tredje plats medan Malte var tvungen att bryta bara något varv innan målgång, på grund av tekniska problem.

 

I det andra heatet skulle Malte få starta i ruta sex och Lukas i ruta tre. Malte var nu revanschsugen och körde upp sig bra och kunde köra över mållinjen som vinnare, Lukas fick nöja sig med en sjätte plats. Efter att poängen räknats ihop slutade Malte på en tredje plats och Lukas på en femte plats.

 

Linnea ställde upp i klass Rotax Max där det endast var en till förare i klassen, så hon blev lottad att starta etta i det första heatet och tvåa i det andra. Hon vann båda heaten och slutade därmed på en första plats totalt också.

 

Nu har vi värmt upp både kartar och banan för den andra MKR-tävlingen som körs i helgen den 17-18 maj. Då har vi alla fyra förare på plats!

Lukas, Malte och Linnea

2014-05-07 - Racerapport, MKR 1

Den första tävlingen i Mellansvenska Kartracingserien (MKR) kördes på Enabanan tillhörande Enköpings MK. Lukas och Malte som körde i klass Mini tävlade under lördagen medan Linnea och Thea som körde i klass Rotax Max tävlade under söndagen.

 

Under lördagen flöt det på bra till en början, men mot slutet av dagen blev det lång väntan på prisutdelningen då det hade kommit in protester som resulterade i fördröjningar av tidsschemat. Väderleksrapporten höll vad den lovade och det var regnfritt även fast regnet hängde i luften mot slutet av dagen. Någon sommarvärme som på Chickenrace var det inte talan om heller utan det var bara några få plusgrader.

 

Till söndagen såg prognosen värre ut däremot, då det skulle vara risk för regn under dagen. Det kom ett fåtal droppar under några tillfällen och även några snöflingor, men i nästa sekund tittade solen fram så ibland var det behaglig värme. Söndagen flöt på bra utan några förseningar.

Enabanan

Lukas

Eftersom det var första gången jag körde på Enabanan så gick de två första träningarna åt att hitta runt banan. Då hade jag 20:e och 23:e tid av 30 förare. Till det tredje passet provade vi några andra chassieinställningar och då hade jag 21:a tid.

 

Till tidskörningen hade jag fått upp farten lite mer och fick även köra fritt utan några andra förare som låg nära och det slutade med en nittonde tid.

 

I det första heatet fick jag starta på en nittonde plats och jag tappade några placeringar i starten men jag kunde köra upp mig så jag kom i mål på en sextonde plats. I det andra heatet fick jag också starta på en nittonde plats och nu fick jag till starten lite bättre. Jag tappade några placeringar under racets gång men jag kunde också köra upp mig några placeringar så till slut kom jag i mål på en sjuttonde plats.

 

I finalen fick jag starta på en artonde plats och det gick bra att köra och jag satte min snabbaste tid för dagen. Jag kom i mål på en sjuttonde plats. Nu laddar jag om inför nästa tävling som är i Rasbo!

Lukas på startgridden

Malte

Eftersom att det var en helt ny bana för mig så gick första träningspasset ut på att lära mig banan och hitta de bästa spåren. Till andra passet satte vi på nya däck och nu gick det mycket bättre, jag låg dock i trafik hela tiden men jag lyckades ändå få nionde tid. Till sista passet ändrade vi inte så mycket men under ett omkörningsförsök råkade en annan förare bromsa till rätt hårt så att det inte fanns någon plats för mig, då råkade jag köra in i den andra föraren och slog då i armbågen och fingret. Efter råd från sjukvårdspersonalen så fick jag lov att bryta tävlingen tyvärr.

Malte in action

Linnea

Under den första träningen var det väldigt halt men ändå lyckades jag få en tionde tid av 23 förare. Jag och Thea hade diskuterat innan att vi skulle vara nöjda ifall vi lyckades med att inte komma sist så det var en liten chock att se resultatet. Men i det andra träningspasset hade jag glidit ner till en femtonde plats istället, kanske berodde det på att jag bara körde halva passet. Men till den tredje träningen provade jag en mjukare körstil och hade då en trettonde tid.

 

Till tidskörningen gjorde vi misstaget att ställa oss bland de snabbaste på startgridden då det skiljde ganska mycket i tid mellan mig och dem på träningarna. Att de dessutom gick ut på nya däck och hade annat fäste än mig gjorde att jag körde på lite för hårt i början och sedan fick överhettade däck och därmed dåliga tider. Det slutade med en nittonde tid.

 

I det första heatet fick jag starta på en artonde plats istället för en nittonde eftersom en förare med snabbare tid blivit diskad. Jag fick inte riktigt till starten och tappade några placeringar som jag aldrig lyckades ta tillbaka ,så jag slutade på en 20:e plats.

 

I det andra heatet fick jag också starta på en artonde plats och lyckades inte riktigt med starten denna gång heller men kom i alla fall i mål på en artonde plats också.

 

I finalen fick jag starta på en 20:e plats och efter bara några kurvor krokade förarna framför mig ihop och blockerade då vägen så jag och de som var bakom mig hade inget annat val än att krascha vi med. De flesta inblandade kunde snabbt komma igång igen men jag satt fast ovanpå en annan kart så när jag väl kom loss var täten bara två kurvor bakom mig så jag fick köra in i depån och så var tävlingen över för min del. Det blev totalt en 21:a plats.

 

Tråkigt slut på tävlingen men det var ju även den första tävlingen i Rotax Max för min del. Att jag ändå kunde hänga med och inte hade sämsta tiderna under hela dagen var över mina förväntningar. Nu är det bara att ladda om för MKR 2!

Linnea in action

Thea

Hade ungefär inga förväntningar eftersom att det var ny klass och nya förutsättningar. Men jag lyckades sätta tider i mitten under alla träningspassen vilket kändes riktigt bra inför tidskörningen. Till tidskörningen satte de flesta på nya däck vilket ändrade förutsättningarna ganska mycket. Jag lyckades få till en femtonde tid men efter en diskning slutade jag på fjortonde plats.

 

De nya reglerna säger att man startar efter tidskörningen i båda heaten så jag fick alltså starta från ruta fjorton i båda heaten. I det första heatet gjorde jag en väldigt dålig start och hamnade ganska långt bak och på grund av dåligt fäste hade jag ingen möjlighet att köra upp mig.

 

I andra heatet gick det däremot bättre, jag fick till en bra start och var med bra, men lyckades inte med några omkörningar men höll min fjortonde plats in i mål.

 

Till finalen fick jag starta från ruta sjutton eftersom att det inte gått överdrivet bra i heaten. Starten gick och allt kändes bra. Men efter en incident med en annan förare så blev jag och några fler förare ståendes. Dock lyckades jag komma iväg och kunde fullfölja finalen, kom dock sist av de som fortfarande var på banan.

 

Känns ändå helt okej med fart och ny kart så nu laddar vi om till MKR 2 om två helger!

Thea in action

2014-04-28 - Racerapport, Chickenrace

Årets första tävling var Chickenrace som gick av stapeln den 26:e april på hemmabanan Rörken Ring. Förra året fick ju tävlingen skjutas upp då snön inte hade hunnit töa men i år var det inga problem då det istället var strålande sol och värme, även om det fortfarande var kallt på morgonen.

 

Thea och Linnea som bytt klass till Rotax Max fick nöja sig med att vara observatörer då deras klass inte körde, så det var Lukas och Malte som fick representera Wattholma Racing den här gången!

Linneas och Theas utsikt under dagen

Lukas

På träningarna hade jag tionde, trettonde och femtonde tid av totalt 25 stycken förare. Det första passet gick bra men under det andra och tredje passet så körde de andra förarna snabbare och snabbare så då kände jag mig lite ovan och det tog ett tag innan jag fick upp farten.

 

Till tidskörningen gick det mycket bättre och då fick jag en fjortonde tid totalt, vilket skulle ha gett mig start från ruta fjorton i heaten men en snabbare förare blev diskad så jag fick starta som nummer tretton istället.

 

I det första heatet fyrtaktade motorn så det gick inte så bra och jag kom i mål på en sextonde plats. Till det andra heatet hade pappa riktat mitt chassie som var snett men nu hade det blivit ännu snedare så

karten gick jättetrögt när jag svängde åt ena hållet. Jag kom i mål på en femtonde plats.

 

I finalen räckte mina resultat till en femtonde startruta och nu hade pappa riktat chassiet igen så det

var lite rakare och nu kunde jag köra snabbare och kom i mål på en sextonde plats!

Lukas in action

Malte

Dagen började tidigt på morgonen med besiktning och anmälan som vanligt. Det var väldigt kyligt i luften så vi gick ut med mycket luft i däcken första träningspasset. Det funkade ganska bra men jag hade fortfarande dåligt fäste. Andra passet hade det blivit lite varmare, vi ändrade ingenting och det gick helt okej det passet också. Sista passet gick det bäst och jag satte sjunde tid av 25 stycken startande vilket är jättebra för att vara första tävlingen för säsongen.

 

Till tidskörningen satte många på nya däck men vi valde att behålla begagnade på och det funkade bra, jag satte åttonde tid på tidskörningen. Till första heatet gjorde vi inga större ändringar och allt kändes bra. Starten gick och jag får en knuff bakifrån och glider utanför banan, kommer upp igen men kommer ut sist ur startkurvan. Jag lyckas dock köra upp mig ca tio placeringar och slutar på en fjortonde plats.

 

Till andra heatet fick jag starta från ruta åtta igen eftersom att de nya reglerna säger att man startar efter tidskörningen i båda heaten, detta var ju tur för mig eftersom att det gått dåligt i första heatet. Jag slutade på en sjunde placering efter ett stabilt race.

 

I finalen fick jag starta från ruta tio, starten gick bra och jag var med bra, kör upp mig en placering men fastnar då bakom en annan förare som jag hade svårt att komma om. När jag väl kommer om så är det lång lucka upp till nästa förare och jag hinner inte köra upp mig mer. Vilket gör att jag slutar på en åttonde plats i säsongens första race. Jag är jättenöjd, nu ser vi att farten och viljan finns, nu laddar vi om inför Enköping och årets första MKR tävling!

Malte in action

Copyright © Wattholma Racing, 2015

free web counter

wattholmaracing @ instagram:

Slutställning i MKR-serien:

Linnea: 13 i Rotax Max

Thea: 3 i Rotax Max

Malte: 8 i Junior 125

Malte: 5 i Yamaha

Lukas: 15 i Mini

Lukas: 3 i Yamaha

Aktuell ställning i klubbserien:

Linnea: 1 i Rotax Max

Malte: 2 i Junior 125

Lukas: 1 i Yamaha